Varje år görs en enkätundersökning i Svenskt näringslivs regi, en gallup som inte varit särskilt smickrande för Östhammars kommun. Sist den genomfördes hamnade kommunen på plats 272 av totalt 290 kommuner i Sverige och kurvan har varit nedåtgående sedan 2019.
Företagen upplever inte att kommunen är tillräckligt företagarvänlig. De önskar bättre service, mer information och effektivare hantering.
Kommunen själv lyfter gärna en annan undersökning: NKI, Nöjdkundindex, som görs av Sveriges kommuner och regioner. Där låg Östhammar på plats 113 sist det mättes.
– Vi följer flera mätningar, tillsammans ger de en bättre bild. Men vi är så klart inte nöjda, säger Elin Dahm, chef för kommunens nybildade näringslivskontor.
Hon konstaterar att företagens signaler är tydliga. Företagsklimatet måste bli bättre på en rad områden: tjänstemännens och politikernas attityder, kommunens bemötande och service, skolans kontakter med näringslivet och det sammanfattande omdömet. Konkreta förbättringsområden gäller exempelvis upphandlingar, medan bygglovshanteringen får bra betyg.
Det nya näringslivskontoret har blivit verklighet genom ett politiskt beslut om ny organisation som klubbades på senaste kommunfullmäktige i december. Fyra sektorer blir sju kontor. Ett av dem ska hantera näringslivsfrågorna.
Blir det bättre så här?
– Målet är att det ska bli tydligare, både för andra utanför kommunen, men också för oss själva.
Hon beskriver det som en samverkan, men med ett fokus på att hitta vägen framåt.
– De kommuner som lyckas göra en positiv förändring är de kommuner som arbetar brett. Där alla delar av förvaltning och politik har näringslivsperspektivet med sig. Det arbetar vi aktivt med, säger Elin Dahm och förtydligar:
– Politiker och tjänstemän, vården och skolan, alla måste ha näringslivsglasögonen på sig. Utan en bra välfärd i form av förskola, skola, omsorg fungerar inte näringslivet lika bra och utan välmående företag blir det färre skattekronor som i sin tur bygger välfärd. Allt hänger ihop!
För att råda bot på upplevelsen av brist på information och service införs också en servicegaranti som ska staga upp kontakterna med näringslivet. Företag som hör av sig till kommunen ska exempelvis få en kontaktperson inom 24 timmar och den som är utsedd som sådan ska svara på sms eller mejl inom ett dygn.
Budgetmässigt är det ingen satsning, utan omorganisationen sker inom de ekonomiska ramar som redan finns. Men en ersättningsrekrytering har fått nytt och tydligare fokus.
– Vi satsar på att ha en kontakt utåt mot småföretagarna i kommunen för att lyssna av deras behov, säger Elin Dahm.
Men att förbättra näringslivets betyg på kommunen kräver förstås mer än bara tydlighet, fokus och service. Det finns även tuffa utmaningar som man delar med andra kommuner. Företagarna är oroliga för bristen på kompetens och hur kompetensförsörjningen ska lösas.
– Här har kommunen en viktig roll att spela. Återigen, vi måste ha bra skola och omsorg, ha goda möjligheter att bygga bostäder, erbjuda goda förutsättningar för en attraktiv fritid. Människor i dag flyttar inte bara för ett jobb – de söker en helhet, säger Elin Dahm.
Ett sätt att bli en bättre helhet stavas samarbete. Elin Dahm hoppas att det norduppländska klustret, som nyligen startats ihop med Tierps kommun, industrier och företag, Handelskammaren och Regionen ska göra skillnad.