Östhammar och Tierp får 750 000 kronor av Region Uppsala för att skapa ett norduppländskt tillväxtkluster.
– Från regionens sida tycker vi att det känns både roligt och viktigt att backa upp det här samarbetet, säger Unn Harsem (C), ordförande i regionens utvecklingsnämnd, som fattat beslutet.
Grunden är en rapport som kom redan i februari 2023. Framtiden för de norra delarna av Uppsala län stavas tillväxt. Flera tunga etableringar är på gång, dit räknas slutförvaret för använt kärnbränsle som ska byggas i Forsmark, men även en fabrik för fossilfritt flygbränsle och återöppningen av Dannemora gruva.
Sammantaget beräknas de nya satsningarna gå loss på uppemot 50 miljarder kronor.
En utmaning i sammanhanget är förstås att hitta rätt kompetens. Behovet är stort, enligt Handelskammaren kommer det krävas nyrekryteringar på runt 5 000 personer fram till 2035.
Den stora frågan är hur ska man locka fler att söka jobb i industrin? En väg att gå är klustersamarbete.
– Grunden i det regionala tillväxtklustret är Tierps och Östhammars kommuner. De har sökt stöd för att kunna börja jobba med frågan strategiskt. I överenskommelsen ligger att de själva ska satsa lika mycket pengar via eget arbete, säger Unn Harsem.
Det betyder att satsningen är värd runt 1,5 miljoner kronor.
Tanken är att tillsammans med bland annat näringslivet arbeta för att öka kunskapen om industrin i regionen, för att få fler att välja utbildningar som motsvarar behovet.
Fabian Sjöberg (M), finanskommunalråd i Östhammar, ser stora möjligheter med samarbetet.
– Vi ser fram emot att driva projekt ihop med industrin. Det behövs folk i en mängd bristyrken, det vittnar man om på företag som Sandvik, Atlas Copco och SKB bland annat. Exakt hur vi ska använda pengarna ska vi arbeta fram tillsammans.
– Men för oss i kommunen handlar det inte bara om utbildning och nyrekrytering, utan lika mycket om sätt att göra kommunen attraktiv att leva i, som ökat bostadsbyggande, säger Fabian Sjöberg.
Tomas Stavbom, Handelskammarens regionchef i Uppsala län, menar att det är en bra början men ser ett större behov:
– Det har ett viktigt signalvärde när regionen går in med medel, men man behöver samla in mer om man ska ta upp konkurrensen med andra regioner som nu marknadsför sig, exempelvis Luleå, Västerås och Ludvika, säger han.
Handelskammaren ser ett behov av att sätta Norduppland på Sverigekartan. Kännedomen om den här expansiva regionen är inte tillräckligt spridd utanför länet, menar Tomas Stavbom.
– Inte heller inom länet faktiskt. De har inte sett magnituden av det, men det börjar svänga nu. Jag träffar företagare varje dag som upptäckt att det är ett spännande område. Norduppland väcker intresse eftersom det händer mycket här.
Tomas Stavbom menar att det ger ringar på vattnet i form av ännu mer etableringar och tillväxt.
– Det lockar fler bolag, anläggningsföretag, teknikkonsulter och bostadsföretag.
De 750 000 kronorna ska nu användas till att skapa en berättelse om Norduppland och bygga ett varumärke bland annat via mässor, matchmaking-event och olika former av rekryteringsaktiviteter.
– Här kan Norduppland även kroka arm med Uppsala, eftersom här finns en tydlig konkurrensfördel. Norduppland ligger närmare än Norrland, brukar vi säga. I Uppsala finns kompetens, utbildningar med mera, en stor styrka på rimligt pendlingsavstånd.