Klart: Ingen järnmalm via Hargshamn

Malmen från gruvan i Dannemora kommer skickas från hamnen i Oxelösund och inte från Hargshamn. Det står klart efter att Trafikverket beslutat hur järnvägen ska rustas upp.

Det blir inga nya malmtransporter från hamnen i Hargshamn. Att rusta järnvägen hit blir för dyrt.

Det blir inga nya malmtransporter från hamnen i Hargshamn. Att rusta järnvägen hit blir för dyrt.

Foto: Nicklas Kihlberg

Östhammar2024-03-06 19:30

Trafikverket har beslutat att finansiera en upprustning av järnvägen mellan Dannemora och Örbyhus. Därifrån kan malmtågen ansluta till stambanan och åka vidare till hamnen i Oxelösund utanför Nyköping.

Pengarna för att rusta järnvägen tas från den särskilda näringslivspott som finns i den nationella planen för infrastruktursatsningar. Det handlar om 100 miljoner som Trafikverket kan fördela till olika projekt tillsammans med Näringslivets branschorganisationer.

En upprustning av sträckan Dannemora–Örbyhus är både det billigaste och snabbaste sättet att kunna transportera malm på järnväg från gruvan. Det är också det alternativ som förordats av gruvbolaget, av tidsmässiga skäl.

– Vi uppskattar kostnaderna till cirka 20–30 miljoner kronor. Det handlar framför allt om att säkerställa att banan klarar malmtågens vikt, säger Christian Mineur, trafikplanerare på Trafikverket.

undefined
Trafikverket har tillsammans med näringslivet beslutat att avsätta pengar för att rusta järnvägen mellan Dannemora och Örbyhus.

Att rusta sträckan Dannemora–Hargshamn för att kunna köra malmtåg här, precis som man gjorde under åren 2012–2015, skulle kunna kosta uppemot 250–300 miljoner kronor.

Gruvbolaget har även tittat på alternativet att skeppa malm via hamnen i Gävle. Det skulle dock kräva en upprustning av själva hamnen vilket även det skulle bli för dyrt.

Det finns i dagsläget ingen plan för när Trafikverket ska påbörja upprustningen.

Gruvbolaget räknar med att frakta 1,2 miljoner ton malm per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!