Gruvbolaget ratar Hargshamn: "Vi vågar inte vänta"

Den framtida malmexporten från Dannemora ska gå via Oxelösunds hamn. Gruvbolaget kan inte vänta på upprustningen av järnvägen och därmed mister Hargs Hamn AB en framtida storkund.

"Vi vågar inte vänta på besked om järnvägen till Hargshamn ska rustas eller ej", säger Christer Lindqvist, vd för Grangex Dannemora. Nu väljer gruvbolaget djuphamnen i Oxelösund istället.

"Vi vågar inte vänta på besked om järnvägen till Hargshamn ska rustas eller ej", säger Christer Lindqvist, vd för Grangex Dannemora. Nu väljer gruvbolaget djuphamnen i Oxelösund istället.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2022-12-19 17:00

I den senaste lönsamhetsstudien över malmbrytningsplanerna i Dannemora framgår att gruvbolaget Grangex nu bytt utskeppningshamn. Istället för att som tidigare gruvbolag (2012 – 2015) skeppa malmen via järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn siktar man på att skicka ut malmen via Oxelösund, utanför Nyköping.

– Besked om pengar till att rusta järnvägen dröjer och vi vågar inte vänta, säger vd Christer Lindqvist, Grangex.

undefined
Christer Lindqvist, vd för Grangex, säger att bolaget valt Oxelösund som exporthamn. "Det kan vi ju alltid omvärdera om förutsättningarna ändras. Men i dagsläget är det enda alternativet."

I ett tidigare scenario har alternativet till Hargs hamn varit Gävle, men det är skrinlagt. Gävle hamn sa helt enkelt nej med hänvisning till att det skulle bli för dyrt att bygga ut hamnen för att klara malmtransporterna.

– Oxelösund är ett bättre alternativ ändå, eftersom det är Östersjöns djupaste hamn och vi kan lasta på betydligt större båtar, säger Christer Lindqvist.

Han räknar med att inledningsvis behöva transportera malmen till Nordafrika eller Mellanöstern för att pelletera den finkorniga produkten så att den ska kunna användas i ståltillverkningen.

– Det finns pelletsverk även i Holland, och det vore förstås prio ett, men som det ser ut nu kan det bli trångt där. En fördel är också att vi slipper lasta om i Rotterdam, om vi kör större båtar direkt från Oxelösund, säger han.

undefined
Hargs hamn mister en storkund när Dannemora, om gruvplanerna blir verklighet, väljer att skeppa malmen via Oxelösund.

Planerna för gruvstarten ligger annars i fas och den senaste lönsamhetsstudien ger gott resultat. Även om man kalkylerar med ett betydligt högre elpris, vilket är nödvändigt att ta hänsyn till då gruvan planeras bli helt elektrifierad.

– Vi satsar ju på att göra detta till den grönaste gruvan, att producera järnmalmskoncentrat med det lägsta koldioxidavtrycket i branschen, säger Christer Lindqvist.

Tidigare studier har visat att gruvan har längre livslängd än planerat, tack vare att man hittat sätt att ta till vara anrikningssand med hög järnhalt från tidigare brytning. Nu väntas gruvan kunna producera malm i elva år, mot nio som sagts tidigare.

undefined
Dannemora gruva ska återstartas 2025 enligt planerna.

Enligt planerna ska gruvbrytningen starta 2025. Till en början ska 1–2 vägtransporter per dygn gå nattetid från Dannemora via Örbyhus, där tågen växlas om för att sedan skickas söderut mot Oxelösund. Därifrån skeppas malmen till pelletering, troligen i Nordafrika eller Mellanöstern. Sedan skickas malmpellets vidare till slutkunderna. Vilka de är avslöjas inte ännu.

– Intresset är stort, vi är uppvaktade från flera håll, säger Christer Lindqvist.

I Hargshamn är beskedet inte helt oväntat. Även om Hargs Hamn AB förstås hoppats på malmtransporterna.

– Klart att vi helst sett att de gått via oss, men jag har förståelse för att Grangex nu gjort en kommersiell bedömning för att komma vidare. De vill ju starta 2025 och det kommer att dröja innan vi får besked om hur Trafikverket ställer sig angående järnvägen, säger Peeter Nömm, vd på Hargs Hamn AB.

Trafikverket är i full gång med den geotekniska undersökningen av järnvägen och väntas komma med besked om skick, åtgärder och kostnader tidigast i februari 2023. Det kan kosta 100 miljoner kronor att rusta upp den cirka tre mil långa järnvägssträckan, och om så är fallet kommer det ta minst fyra år innan det ens finns en finansieringsplan på bordet.

– Handlar det mer om så kallade trimningsåtgärder kan det bli billigare och då går det kanske snabbare, men det kommer hur som helst inte vara klart till 2025, säger Christian Mineur, strategisk planerare vid Trafikverket Region Öst.

Planer för miljarder

"Dannemora ska bli den första producenten av högkvalitativt järnmalmskoncentrat inom Europeiska unionen, med det minsta koldioxidavtrycket." Så beskriver bolaget Grangex Dannemora sitt projekt.

Gruvans livslängd: 11 år

Totala investeringar på 11 år: Runt 2 miljarder kronor.

Produktion: cirka 1,1 miljoner ton 68-procentig järnmalmskoncentrat per år.

Gruvbrytningen väntas sysselsätta minst 125 personer och gruvstarten beräknas i dagsläget ske någon gång under 2025.

Källa: grangesbergexploration.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!