I den senaste lönsamhetsstudien över malmbrytningsplanerna i Dannemora framgår att gruvbolaget Grangex nu bytt utskeppningshamn. Istället för att som tidigare gruvbolag (2012 – 2015) skeppa malmen via järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn siktar man på att skicka ut malmen via Oxelösund, utanför Nyköping.
– Besked om pengar till att rusta järnvägen dröjer och vi vågar inte vänta, säger vd Christer Lindqvist, Grangex.
I ett tidigare scenario har alternativet till Hargs hamn varit Gävle, men det är skrinlagt. Gävle hamn sa helt enkelt nej med hänvisning till att det skulle bli för dyrt att bygga ut hamnen för att klara malmtransporterna.
– Oxelösund är ett bättre alternativ ändå, eftersom det är Östersjöns djupaste hamn och vi kan lasta på betydligt större båtar, säger Christer Lindqvist.
Han räknar med att inledningsvis behöva transportera malmen till Nordafrika eller Mellanöstern för att pelletera den finkorniga produkten så att den ska kunna användas i ståltillverkningen.
– Det finns pelletsverk även i Holland, och det vore förstås prio ett, men som det ser ut nu kan det bli trångt där. En fördel är också att vi slipper lasta om i Rotterdam, om vi kör större båtar direkt från Oxelösund, säger han.
Planerna för gruvstarten ligger annars i fas och den senaste lönsamhetsstudien ger gott resultat. Även om man kalkylerar med ett betydligt högre elpris, vilket är nödvändigt att ta hänsyn till då gruvan planeras bli helt elektrifierad.
– Vi satsar ju på att göra detta till den grönaste gruvan, att producera järnmalmskoncentrat med det lägsta koldioxidavtrycket i branschen, säger Christer Lindqvist.
Tidigare studier har visat att gruvan har längre livslängd än planerat, tack vare att man hittat sätt att ta till vara anrikningssand med hög järnhalt från tidigare brytning. Nu väntas gruvan kunna producera malm i elva år, mot nio som sagts tidigare.
Enligt planerna ska gruvbrytningen starta 2025. Till en början ska 1–2 vägtransporter per dygn gå nattetid från Dannemora via Örbyhus, där tågen växlas om för att sedan skickas söderut mot Oxelösund. Därifrån skeppas malmen till pelletering, troligen i Nordafrika eller Mellanöstern. Sedan skickas malmpellets vidare till slutkunderna. Vilka de är avslöjas inte ännu.
– Intresset är stort, vi är uppvaktade från flera håll, säger Christer Lindqvist.
I Hargshamn är beskedet inte helt oväntat. Även om Hargs Hamn AB förstås hoppats på malmtransporterna.
– Klart att vi helst sett att de gått via oss, men jag har förståelse för att Grangex nu gjort en kommersiell bedömning för att komma vidare. De vill ju starta 2025 och det kommer att dröja innan vi får besked om hur Trafikverket ställer sig angående järnvägen, säger Peeter Nömm, vd på Hargs Hamn AB.
Trafikverket är i full gång med den geotekniska undersökningen av järnvägen och väntas komma med besked om skick, åtgärder och kostnader tidigast i februari 2023. Det kan kosta 100 miljoner kronor att rusta upp den cirka tre mil långa järnvägssträckan, och om så är fallet kommer det ta minst fyra år innan det ens finns en finansieringsplan på bordet.
– Handlar det mer om så kallade trimningsåtgärder kan det bli billigare och då går det kanske snabbare, men det kommer hur som helst inte vara klart till 2025, säger Christian Mineur, strategisk planerare vid Trafikverket Region Öst.