I den senaste lönsamhetsstudien över malmbrytningsplanerna i Dannemora framgĂ„r att gruvbolaget Grangex nu bytt utskeppningshamn. IstĂ€llet för att som tidigare gruvbolag (2012 â 2015) skeppa malmen via jĂ€rnvĂ€gen mellan Dannemora och Hargshamn siktar man pĂ„ att skicka ut malmen via Oxelösund, utanför Nyköping.
â Besked om pengar till att rusta jĂ€rnvĂ€gen dröjer och vi vĂ„gar inte vĂ€nta, sĂ€ger vd Christer Lindqvist, Grangex.
I ett tidigare scenario har alternativet till Hargs hamn varit GÀvle, men det Àr skrinlagt. GÀvle hamn sa helt enkelt nej med hÀnvisning till att det skulle bli för dyrt att bygga ut hamnen för att klara malmtransporterna.
â Oxelösund Ă€r ett bĂ€ttre alternativ Ă€ndĂ„, eftersom det Ă€r Ăstersjöns djupaste hamn och vi kan lasta pĂ„ betydligt större bĂ„tar, sĂ€ger Christer Lindqvist.
Han rÀknar med att inledningsvis behöva transportera malmen till Nordafrika eller Mellanöstern för att pelletera den finkorniga produkten sÄ att den ska kunna anvÀndas i stÄltillverkningen.
â Det finns pelletsverk Ă€ven i Holland, och det vore förstĂ„s prio ett, men som det ser ut nu kan det bli trĂ„ngt dĂ€r. En fördel Ă€r ocksĂ„ att vi slipper lasta om i Rotterdam, om vi kör större bĂ„tar direkt frĂ„n Oxelösund, sĂ€ger han.
Planerna för gruvstarten ligger annars i fas och den senaste lönsamhetsstudien ger gott resultat. Ăven om man kalkylerar med ett betydligt högre elpris, vilket Ă€r nödvĂ€ndigt att ta hĂ€nsyn till dĂ„ gruvan planeras bli helt elektrifierad.
â Vi satsar ju pĂ„ att göra detta till den grönaste gruvan, att producera jĂ€rnmalmskoncentrat med det lĂ€gsta koldioxidavtrycket i branschen, sĂ€ger Christer Lindqvist.
Tidigare studier har visat att gruvan har lÀngre livslÀngd Àn planerat, tack vare att man hittat sÀtt att ta till vara anrikningssand med hög jÀrnhalt frÄn tidigare brytning. Nu vÀntas gruvan kunna producera malm i elva Är, mot nio som sagts tidigare.
Enligt planerna ska gruvbrytningen starta 2025. Till en början ska 1â2 vĂ€gtransporter per dygn gĂ„ nattetid frĂ„n Dannemora via Ărbyhus, dĂ€r tĂ„gen vĂ€xlas om för att sedan skickas söderut mot Oxelösund. DĂ€rifrĂ„n skeppas malmen till pelletering, troligen i Nordafrika eller Mellanöstern. Sedan skickas malmpellets vidare till slutkunderna. Vilka de Ă€r avslöjas inte Ă€nnu.
â Intresset Ă€r stort, vi Ă€r uppvaktade frĂ„n flera hĂ„ll, sĂ€ger Christer Lindqvist.
I Hargshamn Ă€r beskedet inte helt ovĂ€ntat. Ăven om Hargs Hamn AB förstĂ„s hoppats pĂ„ malmtransporterna.
â Klart att vi helst sett att de gĂ„tt via oss, men jag har förstĂ„else för att Grangex nu gjort en kommersiell bedömning för att komma vidare. De vill ju starta 2025 och det kommer att dröja innan vi fĂ„r besked om hur Trafikverket stĂ€ller sig angĂ„ende jĂ€rnvĂ€gen, sĂ€ger Peeter Nömm, vd pĂ„ Hargs Hamn AB.
Trafikverket Àr i full gÄng med den geotekniska undersökningen av jÀrnvÀgen och vÀntas komma med besked om skick, ÄtgÀrder och kostnader tidigast i februari 2023. Det kan kosta 100 miljoner kronor att rusta upp den cirka tre mil lÄnga jÀrnvÀgsstrÀckan, och om sÄ Àr fallet kommer det ta minst fyra Är innan det ens finns en finansieringsplan pÄ bordet.
â Handlar det mer om sĂ„ kallade trimningsĂ„tgĂ€rder kan det bli billigare och dĂ„ gĂ„r det kanske snabbare, men det kommer hur som helst inte vara klart till 2025, sĂ€ger Christian Mineur, strategisk planerare vid Trafikverket Region Ăst.