Dannemora gruvas planerade återstart har satt järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn i blixtbelysning. Den för gruvan naturligaste lösningen är att lasta malmen i Dannemora och köra raka spåret till Hargshamn för utskeppning. Som man gjorde sist det begav sig, 2012–2015.
Men järnvägen som tågen ska rulla på är i stort behov av upprustning.
Trafikverket har nu skickat sin utredning av Hargshamnsbanans status på remiss. I dagsläget finns det fem alternativ från att rusta valda sträckor till att byta ut större delen av banan, en skillnad från 21 till 258 miljoner kronor.
Utredarens slutsats är att det dyraste alternativet inte går att finansiera. Ekonomiskt och tidsmässigt mest relevant är istället att rusta upp sträckan Dannemora–Örbyhus för 20–50 miljoner kronor. Det kan genomföras på 4–6 år räknat från när beslutet väl fattats och finansiering är löst.
– Det kan vara aktuellt att söka medfinansiärer, till exempel i form av gruvbolaget självt eller andra intressenter om Trafikverket inte kan lösa den frågan i konkurrens med andra investeringar, säger Christian Mineur, strategisk planerare på Trafikverket.
Han påpekar att Trafikverket ännu inte fattat något beslut.
– Utredningen ska ses som ett beslutsunderlag och till sommaren kan vi förhoppningsvis berätta hur Trafikverket ställer sig, säger han.
Just nu är utredningen ute på remiss hos berörda instanser, däribland Östhammars kommun. Kommunen vill ha fler perspektiv både vad gäller finansiering och tidsaspekten.
Det billigaste alternativet är att lägga pengarna på järnvägen från Dannemora till Örbyhus. Därifrån kan malmen sedan gå på Ostkustbanan till exempelvis hamnen i Oxelösund. Det är också det scenario som gruvbolaget Dannemora Iron ser framför sig.
En upprustning av Hargshamnsbanan finns inte med i den nationella planen för infrastruktursatsningar 2022–2033 som antogs våren 2022. Bestämmer man sig för att gå vidare med något av de billigare alternativen kan pengarna tas från den så kallade näringslivspotten som finns i planen. Där konkurrerar dock Hargshamnsbanan med andra viktiga infrastrukturprojekt i hela landet.
Beslutar man sig istället för att satsa mer än 100 miljoner kronor på banan blir det en prioriteringsfråga för regeringen.
Gruvbolaget räknar med att frakta 1,2 miljoner ton malm per år.