Hittills har piloterna i brandflyget frÄn Gimo upptÀckt fem brÀnder den hÀr sommaren. FortsÀtter vÀrmen rÀknar de med att det kan bli fler.
â Det kan bli tufft, men det löser sig, sĂ€ger Anders Mineur, en av brandflygspiloterna.
De Àr totalt fem piloter i Gimo som flyger brandflyg. NÀr det Àr som varmast och torrast kan det bli tre flygningar om dagen. Ansvaret fördelas mellan fyra klubbar i lÀnet: Gimo, Tierp, Enköping och Uppsala.
Det Àr en varm sommardag nÀr UNT besöker flygfÀltet i Gimo veckan innan midsommar. Solen hettar genom fönstret och luften stÄr stilla i den lilla baracken dÀr vi sitter och pratar. Piloten Lennart Landström hÄller upp sin telefon och visar oss appen "Brandrisk ute" som visar en prognos för hur stor brandrisken Àr de nÀrmaste dagarna. Han pekar pÄ de röda eldsymbolerna med siffran sex i. Sex betyder "extremt stor brandrisk", och den prognosen anges pÄ de flesta dagarna den aktuella veckan.
â Det har varit mycket i Ă„r. Upp till tre vĂ€ndor om dagen, och det Ă€r inte ofta det hĂ€nder, sĂ€ger Lennart Landstöm.
Sommaren 2018 var en ovanligt varm och torr sommar, och Àven dÄ flög Gimo flygklubb brandflyg.
â Men det verkar bli Ă€nnu mer i Ă„r faktiskt, sĂ€ger Sune som Ă€r pilot och samordningsansvarig för brandflygningarna i Gimo.
För piloterna börjar morgonen med att den som ska flyga under dagen ringer rÀddningscentralen för att planera vid vilka tider flygningar ska ske.
â SOS-alarm kopplar upp oss via en radiokanal sĂ„ vi kan ha kontakt med brandkĂ„ren om det behövs. Sedan flyger vi en runda runt hela Uppland med omnejd, berĂ€ttar Anders Mineur.
â Vi mĂ„ste vara tvĂ„ personer, en spanare ocksĂ„. Spanaren behöver inte kunna flyga men mĂ„ste kunna sköta radion, fortsĂ€tter Lennart Landström.
Varje runda tar ungefÀr tvÄ timmar och en kvart, om man inte upptÀcker en brand. I sÄ fall blir flygningen lÀngre.
â Om det Ă€r en brand ser vi det pĂ„ lĂ„ngt hĂ„ll, genom röken. DĂ„ Ă„ker vi dit och spanar. Vi kontaktar SOS och de skickar ut brandkĂ„ren dit. DĂ„ ligger vi kvar över och hinner spana om det finns bra vĂ€gar för brandkĂ„ren att ta sig till branden, sĂ€ger Anders Mineur.
Piloterna rapporterar ocksÄ till rÀddningstjÀnsten hur vindarna blÄser, och Ät vilket hÄll branden sannolikt kommer sprida sig.
Det Àr vanligt att piloterna ser brÀnder som inte syns frÄn marken.
âDet Ă€r ett vĂ€ldigt effektivt sĂ€tt att upptĂ€cka brĂ€nder pĂ„. Det kan finnas folk pĂ„ marken i nĂ€rheten som inte sett att det brinner, medan vi ser branden frĂ„n luften, sĂ€ger Lennart Landström.
â För nĂ„gra Ă„r sedan brann det precis intill en skogsvĂ€g. BrandkĂ„ren körde dit men kunde Ă€ndĂ„ inte se branden, det kan vara sĂ„ knepigt att se, sĂ€ger Anders Mineur.
De veckor flygklubben i Gimo ansvarar för brandflygningarna har en pilot jour hela dagen. Piloterna fÄr ingen lön, dÀremot betalar LÀnsstyrelsen för den kostnad flygningarna innebÀr.
â HĂ€romdagen hade vi nĂ„tt upp till 162 flygtimmar i lĂ€net i Ă„r, sĂ€ger Sune Pettersson.
Vad Àr det som driver er nÀr ni inte fÄr lön?
â Man kĂ€nner att man gör en insats och att man gör nytta nĂ€r man Ă€r först pĂ„ branden och upptĂ€cker den, sĂ€ger Lennart Landström och Anders Mineur fortsĂ€tter:
â I söndags var en skogsĂ€gare hit och bjöd pĂ„ tĂ„rta, han var sĂ„ glad att vi hade upptĂ€ckt en brand pĂ„ hans mark.