De upptÀcker brÀnder i Uppland: "Har varit mycket i Är"

Just nu rÄder eldningsförbud i hela lÀnet och risken för brÀnder Àr stor pÄ grund av torkan. FrÄn Gimo lyfter brandflyget upp till tre gÄnger om dagen, i syfte att upptÀcka skogs- och markbrÀnder i tid.

I Gimo finns ett flygplan som piloterna anvÀnder nÀr de spanar efter brÀnder.

I Gimo finns ett flygplan som piloterna anvÀnder nÀr de spanar efter brÀnder.

Foto: Anna Bredberg

Östhammar2023-06-29 16:30

Hittills har piloterna i brandflyget frÄn Gimo upptÀckt fem brÀnder den hÀr sommaren. FortsÀtter vÀrmen rÀknar de med att det kan bli fler.

– Det kan bli tufft, men det löser sig, sĂ€ger Anders Mineur, en av brandflygspiloterna.

undefined
Anders Mineur frÄn Alunda Àr en av de piloter som flyger brandflyg.

De Àr totalt fem piloter i Gimo som flyger brandflyg. NÀr det Àr som varmast och torrast kan det bli tre flygningar om dagen. Ansvaret fördelas mellan fyra klubbar i lÀnet: Gimo, Tierp, Enköping och Uppsala.

undefined
I Gimo finns ett flygplan som piloterna anvÀnder nÀr de spanar efter brÀnder.

Det Àr en varm sommardag nÀr UNT besöker flygfÀltet i Gimo veckan innan midsommar. Solen hettar genom fönstret och luften stÄr stilla i den lilla baracken dÀr vi sitter och pratar. Piloten Lennart Landström hÄller upp sin telefon och visar oss appen "Brandrisk ute" som visar en prognos för hur stor brandrisken Àr de nÀrmaste dagarna. Han pekar pÄ de röda eldsymbolerna med siffran sex i. Sex betyder "extremt stor brandrisk", och den prognosen anges pÄ de flesta dagarna den aktuella veckan.

undefined
Lennart Landström och Anders Mineur.
undefined
Sommaren har varit varm hittills. PÄ appen "Brandrisk ute" angavs att risken för brÀnder var extremt stor de flesta dagarna veckan innan midsommar.

– Det har varit mycket i Ă„r. Upp till tre vĂ€ndor om dagen, och det Ă€r inte ofta det hĂ€nder, sĂ€ger Lennart Landstöm.

Sommaren 2018 var en ovanligt varm och torr sommar, och Àven dÄ flög Gimo flygklubb brandflyg.

– Men det verkar bli Ă€nnu mer i Ă„r faktiskt, sĂ€ger Sune som Ă€r pilot och samordningsansvarig för brandflygningarna i Gimo.

undefined
Sune Pettersson har flugit i över 50 Är.

För piloterna börjar morgonen med att den som ska flyga under dagen ringer rÀddningscentralen för att planera vid vilka tider flygningar ska ske.

– SOS-alarm kopplar upp oss via en radiokanal sĂ„ vi kan ha kontakt med brandkĂ„ren om det behövs. Sedan flyger vi en runda runt hela Uppland med omnejd, berĂ€ttar Anders Mineur.

undefined
Rundan som piloterna flyger gÄr runt hela Uppland med omnejd. De ser Àven norra Stockholm, VÀstmanland och GÀvleborg.
undefined
Oftast upptÀcker piloterna att det brinner tack vare att röken syns bra frÄn luften.

– Vi mĂ„ste vara tvĂ„ personer, en spanare ocksĂ„. Spanaren behöver inte kunna flyga men mĂ„ste kunna sköta radion, fortsĂ€tter Lennart Landström.

Varje runda tar ungefÀr tvÄ timmar och en kvart, om man inte upptÀcker en brand. I sÄ fall blir flygningen lÀngre.

undefined
Hittills har de upptÀckt fem brÀnder i Är.

– Om det Ă€r en brand ser vi det pĂ„ lĂ„ngt hĂ„ll, genom röken. DĂ„ Ă„ker vi dit och spanar. Vi kontaktar SOS och de skickar ut brandkĂ„ren dit. DĂ„ ligger vi kvar över och hinner spana om det finns bra vĂ€gar för brandkĂ„ren att ta sig till branden, sĂ€ger Anders Mineur.

Piloterna rapporterar ocksÄ till rÀddningstjÀnsten hur vindarna blÄser, och Ät vilket hÄll branden sannolikt kommer sprida sig.

undefined
Planet som anvÀnds som brandflyg Àgs av nÄgra av flygklubbens medlemmar.

Det Àr vanligt att piloterna ser brÀnder som inte syns frÄn marken.

–Det Ă€r ett vĂ€ldigt effektivt sĂ€tt att upptĂ€cka brĂ€nder pĂ„. Det kan finnas folk pĂ„ marken i nĂ€rheten som inte sett att det brinner, medan vi ser branden frĂ„n luften, sĂ€ger Lennart Landström.

– För nĂ„gra Ă„r sedan brann det precis intill en skogsvĂ€g. BrandkĂ„ren körde dit men kunde Ă€ndĂ„ inte se branden, det kan vara sĂ„ knepigt att se, sĂ€ger Anders Mineur.

undefined
"Det Àr bra för flygklubbarna att vi kan hÄlla pÄ med det hÀr, det hÄller igÄng klubbarna", sÀger Anders Mineur.

De veckor flygklubben i Gimo ansvarar för brandflygningarna har en pilot jour hela dagen. Piloterna fĂ„r ingen lön, dĂ€remot betalar LĂ€nsstyrelsen för den kostnad flygningarna innebĂ€r. 

– HĂ€romdagen hade vi nĂ„tt upp till 162 flygtimmar i lĂ€net i Ă„r, sĂ€ger Sune Pettersson.

undefined
NÀr det blir lÄnga flygturer kan vÀrmen bli pÄfrestande för piloten. "Om samma pilot flyger tre turer per dag blir det 6-7 timmar, och om det brinner ytterligare nÄgon timme till, dÄ kan det bli jobbigt om det Àr varmt", sÀger Sune Pettersson.

Vad Àr det som driver er nÀr ni inte fÄr lön?

– Man kĂ€nner att man gör en insats och att man gör nytta nĂ€r man Ă€r först pĂ„ branden och upptĂ€cker den, sĂ€ger Lennart Landström och Anders Mineur fortsĂ€tter:

– I söndags var en skogsĂ€gare hit och bjöd pĂ„ tĂ„rta, han var sĂ„ glad att vi hade upptĂ€ckt en brand pĂ„ hans mark.

undefined
Det krÀvs mycket koncentration av piloterna nÀr de flyger brandflyg. "Det finns ingen autopilot" sÀger Lennart Landström och skrattar.
undefined
PÄ flygklubben i Gimo finns det ett plan som anvÀnds för att leta brÀnder.
Serien "VĂ€rmens pris"

I en artikelserie som löper under sommaren skriver UNT om hur den vÀntade vÀrmeböljan och torkan pÄverkar mÀnniskor, företag och hela samhÀllen. HÀr Àr nÄgra av de tidigare delarna:

LÄS MER: Fara för Ă€ldres liv – kommuner rustar för varm sommar

LÄS MER: Torkan drabbar bönderna hĂ„rt: "Ser inte bra ut"

LÄS MER: ExtremvĂ€rmen: Nu förbjuds eldning utomhus i lĂ€net

LÄS MER: Kritiskt lĂ€ge: Nu införs bevattningsförbud

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!