De upptäcker bränder i Uppland: "Har varit mycket i år"

Just nu råder eldningsförbud i hela länet och risken för bränder är stor på grund av torkan. Från Gimo lyfter brandflyget upp till tre gånger om dagen, i syfte att upptäcka skogs- och markbränder i tid.

I Gimo finns ett flygplan som piloterna använder när de spanar efter bränder.

I Gimo finns ett flygplan som piloterna använder när de spanar efter bränder.

Foto: Anna Bredberg

Östhammar2023-06-29 16:30

Hittills har piloterna i brandflyget från Gimo upptäckt fem bränder den här sommaren. Fortsätter värmen räknar de med att det kan bli fler.

– Det kan bli tufft, men det löser sig, säger Anders Mineur, en av brandflygspiloterna.

undefined
Anders Mineur från Alunda är en av de piloter som flyger brandflyg.

De är totalt fem piloter i Gimo som flyger brandflyg. När det är som varmast och torrast kan det bli tre flygningar om dagen. Ansvaret fördelas mellan fyra klubbar i länet: Gimo, Tierp, Enköping och Uppsala.

undefined
I Gimo finns ett flygplan som piloterna använder när de spanar efter bränder.

Det är en varm sommardag när UNT besöker flygfältet i Gimo veckan innan midsommar. Solen hettar genom fönstret och luften står stilla i den lilla baracken där vi sitter och pratar. Piloten Lennart Landström håller upp sin telefon och visar oss appen "Brandrisk ute" som visar en prognos för hur stor brandrisken är de närmaste dagarna. Han pekar på de röda eldsymbolerna med siffran sex i. Sex betyder "extremt stor brandrisk", och den prognosen anges på de flesta dagarna den aktuella veckan.

undefined
Lennart Landström och Anders Mineur.
undefined
Sommaren har varit varm hittills. På appen "Brandrisk ute" angavs att risken för bränder var extremt stor de flesta dagarna veckan innan midsommar.

– Det har varit mycket i år. Upp till tre vändor om dagen, och det är inte ofta det händer, säger Lennart Landstöm.

Sommaren 2018 var en ovanligt varm och torr sommar, och även då flög Gimo flygklubb brandflyg.

– Men det verkar bli ännu mer i år faktiskt, säger Sune som är pilot och samordningsansvarig för brandflygningarna i Gimo.

undefined
Sune Pettersson har flugit i över 50 år.

För piloterna börjar morgonen med att den som ska flyga under dagen ringer räddningscentralen för att planera vid vilka tider flygningar ska ske.

– SOS-alarm kopplar upp oss via en radiokanal så vi kan ha kontakt med brandkåren om det behövs. Sedan flyger vi en runda runt hela Uppland med omnejd, berättar Anders Mineur.

undefined
Rundan som piloterna flyger går runt hela Uppland med omnejd. De ser även norra Stockholm, Västmanland och Gävleborg.
undefined
Oftast upptäcker piloterna att det brinner tack vare att röken syns bra från luften.

– Vi måste vara två personer, en spanare också. Spanaren behöver inte kunna flyga men måste kunna sköta radion, fortsätter Lennart Landström.

Varje runda tar ungefär två timmar och en kvart, om man inte upptäcker en brand. I så fall blir flygningen längre.

undefined
Hittills har de upptäckt fem bränder i år.

– Om det är en brand ser vi det på långt håll, genom röken. Då åker vi dit och spanar. Vi kontaktar SOS och de skickar ut brandkåren dit. Då ligger vi kvar över och hinner spana om det finns bra vägar för brandkåren att ta sig till branden, säger Anders Mineur.

Piloterna rapporterar också till räddningstjänsten hur vindarna blåser, och åt vilket håll branden sannolikt kommer sprida sig.

undefined
Planet som används som brandflyg ägs av några av flygklubbens medlemmar.

Det är vanligt att piloterna ser bränder som inte syns från marken.

–Det är ett väldigt effektivt sätt att upptäcka bränder på. Det kan finnas folk på marken i närheten som inte sett att det brinner, medan vi ser branden från luften, säger Lennart Landström.

– För några år sedan brann det precis intill en skogsväg. Brandkåren körde dit men kunde ändå inte se branden, det kan vara så knepigt att se, säger Anders Mineur.

undefined
"Det är bra för flygklubbarna att vi kan hålla på med det här, det håller igång klubbarna", säger Anders Mineur.

De veckor flygklubben i Gimo ansvarar för brandflygningarna har en pilot jour hela dagen. Piloterna får ingen lön, däremot betalar Länsstyrelsen för den kostnad flygningarna innebär. 

– Häromdagen hade vi nått upp till 162 flygtimmar i länet i år, säger Sune Pettersson.

undefined
När det blir långa flygturer kan värmen bli påfrestande för piloten. "Om samma pilot flyger tre turer per dag blir det 6-7 timmar, och om det brinner ytterligare någon timme till, då kan det bli jobbigt om det är varmt", säger Sune Pettersson.

Vad är det som driver er när ni inte får lön?

– Man känner att man gör en insats och att man gör nytta när man är först på branden och upptäcker den, säger Lennart Landström och Anders Mineur fortsätter:

– I söndags var en skogsägare hit och bjöd på tårta, han var så glad att vi hade upptäckt en brand på hans mark.

undefined
Det krävs mycket koncentration av piloterna när de flyger brandflyg. "Det finns ingen autopilot" säger Lennart Landström och skrattar.
undefined
På flygklubben i Gimo finns det ett plan som används för att leta bränder.
Serien "Värmens pris"

I en artikelserie som löper under sommaren skriver UNT om hur den väntade värmeböljan och torkan påverkar människor, företag och hela samhällen. Här är några av de tidigare delarna:

LÄS MER: Fara för äldres liv – kommuner rustar för varm sommar

LÄS MER: Torkan drabbar bönderna hårt: "Ser inte bra ut"

LÄS MER: Extremvärmen: Nu förbjuds eldning utomhus i länet

LÄS MER: Kritiskt läge: Nu införs bevattningsförbud

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!