De vill riva upp hela vägprojektet

Den fjärde och sista etappen av väg 288 blir en dyr historia som inte kommer ge de fördelar som efterfrågas. Det menar den nybildade "Gruppen samhällsfunktion", som vill att den plan som finns ska tas om.

Gruppen samhällsfunktion arbetar för en bättre väg 288 och hoppas påverka politikerna att förbättra den plan som ligger på bordet. Från vänster Ingemar Adén, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Gruppen samhällsfunktion arbetar för en bättre väg 288 och hoppas påverka politikerna att förbättra den plan som ligger på bordet. Från vänster Ingemar Adén, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2024-02-28 05:00

– Vi har bildat gruppen för att påtala bristerna med planen i allmänhet, säger Hanna Andersson, som för dess talan och beskriver sig själv som en "orolig medborgare som vill att skattemedel ska användas på rätt sätt".

Hon är intresserad av miljöfrågor och tar även avstamp i det engagemanget för att påvisa nackdelarna med det alternativ som valts.

– För det första är omkörningssträckorna alldeles för få och för korta. Om du jämför dessa 14 kilometer med den nästan lika långa vägsträckan mellan Alunda och Gimo ser du tydligt skillnaden, säger hon och pekar på kartan som ligger på bordet framför henne.

undefined
Gruppen samhällsfunktion lyfter brister i planen för sista etappen av väg 288. Hanna och hennes pappa Åke Andersson jobbar ihop för att påverka politikerna.

Längs etapp 3, Alunda–Gimo som invigdes 2017, finns fler och längre sträckor för omkörning. Sammantaget handlar det om sju omkörningstillfällen på cirka sju kilometer av den totalt 14 kilometer långa vägen.

Sista etappen, Gimo–Börstil, rymmer endast fyra omkörningssträckor, två i vardera riktningen, på en sammanlagd sträcka av 4,5 kilometer.

– Det skapar långa sträckor åt vardera håll där det inte kommer vara möjligt att köra om. Mot Börstil till exempel handlar det om en sträcka på fem kilometer, en tredjedel av vägen, säger Hanna Andersson.

undefined
Gruppen samhällsfunktion arbetar för en bättre väg 288 och hoppas påverka politikerna att förbättra den plan som ligger på bordet. Från vänster Ingemar Adén, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Gruppens kärna består av talesperson Hanna Andersson som bor i Gimo, Hargshamnsbon Jon Nordholm, den före detta vägteknikern Ingemar Adén från Östhammar och Åke Andersson, markägare i Hökhuvud.

De menar att Trafikverket bantat ner ambitionerna för att hålla nere kostnaderna, men utan att uppnå målen. Större delen av vägen ska gå att köra i 100 km/h, något som gruppen menar är omöjligt som den ser ut i dag.

– Att ta ny mark i anspråk för att bygga en väg som inte uppfyller målen är inte hållbart, säger Hanna Andersson.

Hon jämför med tidigare etapper igen.

– Då har man också tagit mark i anspråk, men byggt 2+1 eller till och med 2+2-väg, alltså skapat fler omkörningssträckor, säger hon.

undefined
Vägsträckan Gimo–Börstil är kurvig, backig och saknar delvis vägren. Trafiksäkerheten beräknas öka när vägen blir mötesfri.

Opinionsgruppen lyfter också brister de ser i kollektivtrafiken.

– Antalet busshållplatser minskar från 14 till 6. Buss 811 ska enligt planen dessutom köra genom Hökhuvud, alltså en kortare sträcka in på den gamla vägen, där det då kommer vara 60 km/h. Det kommer att göra att pendeltiden ökar, säger Hanna Andersson.

Sammantaget menar de att vägen inte kommer ge de fördelar som är tänkt. En åsikt de delar med det lokala centerpartiet i Östhammar.

– Varken bra för pendlarna eller miljön, säger Åke Andersson.

Vad ser då opinionsgruppen för alternativ? De har inget färdigt motförslag, utan menar att det måste till ett allmänt omtag av planen.

Men i det underlag som gruppen ska skicka till politikerna i samtliga partier, regionen och Trafikverket spaltar man upp fem alternativ som i vissa delar varit aktuella tidigare.

undefined
Väg 288 sista etappen mellan Gimo och Börstil blir mötesfri. Så ska vägen dras enligt Trafikverkets plan.

Ett förslag har tidigare tagits fram av Lantbrukarnas riksförbund och går ut på att svänga av mot Hargshamn innan Gimo, bredda den redan ganska raka och breda väg 292 och sedan ansluta till väg 76. Det innebär att man måste dra en ny väg från 292 förbi de känsliga miljöerna i Hargs bruk, i övrigt följs befintliga vägsträckningar.

– Väg 76 behöver ändå rustas upp inför framtida ökningar av transporter till och från Hargs hamn, säger Ingemar Adén, som räknat på olika alternativ.

Nu ska gruppen skicka synpunkterna till berörda myndigheter och politiker. De hoppas på en debatt i frågan.

– Vi är för att vägen byggs, men vill ha en så bra lösning som möjligt, säger Hanna Andersson.

Sista etappen av väg 288

Pengar finns avsatta för sista etappen av väg 288, mellan Gimo och Börstil. Trafikverket räknar med att den ska kosta 550 miljoner kronor att bygga. Första spadtaget planeras tas 2028. 

Målet med vägbygget är höjd trafiksäkerhet och tidsvinst för trafikanterna. Det ska gå att köra 100 km/h på 90 procent av vägsträckan. Där vägen följer den gamla sträckningen byggs gång- och cykelväg.

Gruppen Samhällsfunktion menar att vägbygget redan nu blivit betydligt dyrare och har själva räknat ut att de planerade åtgärderna kommer att kosta minst 825 miljoner i dagens penningvärde.

Det så kallade LRF-alternativet, där man svänger av på 292 mot Harg före Gimo, slutar enligt gruppens beräkningar på 495 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!