Just nu pågår samråd om sträckan Gimo - Börstil, och i januari hölls ett välbesökt möte i bygdegården i Uppskedika. Här luftades både frågan om den valda sträckningen är den rätta och om pengarna kommer räcka.
Finansieringen är en av de frågor som det lokala Centerpartiet lyfter som en osäker faktor i vägbygget.
– Alla stora infrastrukturprojekt brukar med råge överskrida de från början beräknade ramarna, och så blir det säkert även med 288:an, säger gruppledare Josefine Nilsson (C).
Hon berättar att finansieringen varit uppe för diskussion politiskt och att Trafikverket presenterat en "in blanco-lösning" som går ut på att Östhammars kommun skulle stå för en betydande andel av tillkommande kostnader utöver dagens prislapp på 550 miljoner.
– Vi har i politisk enighet avvisat det förslaget, vilket naturligtvis är det enda rimliga, säger hon.
Kostnaden på 550 miljoner är beräknad i 2019 års penningvärde. Regionen tog beslut 2022 om att prioritera projektet, men krävde då extern finansiering på 75 miljoner kronor. Det har kommunen nu kommit överens med SKB om att ta från mervärdesfonden.
– Men det är ju tydligt att Trafikverket räknar med att det inte ska räcka, säger Josefine Nilsson.
I höst ska riksdagen ta beslut om nästa infrastrukturproposition. Det är en slags 12-årsplan för satsningar på vägar och järnvägar i Sverige som revideras vart fjärde år. Inför beslutet har Trafikverket skickat in ett underlag som ligger till grund för regeringens arbete med frågan.
– Här föreslår Trafikverket en minskad andel pengar till länsplanerna. Vad får det för konsekvenser för väg 288? Ingen vet, säger Josefine Nilsson.
Förutom de ekonomiska osäkerheten, håller centerpartiet med de kritiker som rest frågan om vägdragningen verkligen är det bästa valet.
– Här finns fastigheter som föreslås delas mitt itu. Splittrade åkermarker ger merarbete och kostnader, vilket kan leda till att man slutar att bruka arealer och de växer igen, säger Josefine Nilsson.
Hon ifrågasätter också att antalet busshållpatser minskar, från 15 i dag till sex i framtiden.
– Många får svårare att nyttja kollektivtrafiken.
En av de mest diskuterade frågorna under samrådsmötet i Uppskedika i januari var om den nya etappen faktiskt kommer leda till kortare pendeltid. Även det lyfter centerpartiet.
– I förslaget finns flera långa sträckor, upp till fyra kilometer, med enfilig väg inramad av räcken i ett område där både A-traktorer och jordbruksmaskiner dagligen färdas. Det kommer säkert att leda till köer, och det blir nog värre än idag, nu går det ändå att hålla till sidan vid omkörning.
– Även om det står 100 på skyltarna kommer den föreslagna vägutformningen endast förkorta restiden med några minuter, om man är realist, säger hon.
Josefine Nilsson vill också se ny utredning av åtgärder för att höja trafiksäkerheten längs den befintliga vägdragningen. Det handlar om ett tidigare förslag som Regionen förkastat, men som blir betydligt billigare.
– Vi måste fråga oss vad som är viktigast, om kostnaderna hotar att skena och konsekvenserna av utbyggnaden inte blir det man tänkt sig, ja då kanske det är läge att tänka om. Jag ställer därför frågan till kommunstyrelsens ordförande Fabian Sjöberg (M) om det kanske är läge för ett omtag, säger Josefine Nilsson (C), som med det hoppas att frågan ska bli föremål för politisk debatt.