Trunsta träsk, norr om Knivsta station, är ett område som återkommande drabbas av översvämningar. Varje gång området fylls av vatten sänks hastigheten för tågen till 40 kilometer i timmen förbi platsen. Bakgrunden är att det finns risk att banvallen blir underminerad och att tågtrafiken måste stoppas helt.
Hos Knivsta kommun är tågförseningar på grund av översvämningar ett känt problem.
– Vi nås ofta av information från pendlare om tåg som tvingas köra långsamt förbi Trunsta träsk, och vi har till Trafikverket påtalat vikten av att förstärka banvallen, säger Kristina Sandberg, projektchef på Knivsta kommun.
I ett yttrande från kommunen till Trafikverket kopplas frågan om utbyggnaden till fyra spår ihop med problemen vid Trunsta träsk. Kommunens politiker anser att de befintliga spåren måste rustas samtidigt som två nya spår byggs. Om de två nya spåren placeras utmed E4 är risken annars stor att tågen leds om utmed E4 de perioder som Trunsta träsk svämmar över, enligt kommunen.
”Det skulle i så fall omöjliggöra stopp i både Knivsta och Alsike ... konsekvensen för kommunens pendlare blir mycket negativ och det skulle finnas få möjligheter för kommunen att fortsätta bidra till minskad bostadsbrist”, står det i kommunens skrivelse.
Kan det vara farligt att åka där om blir för blött under?
– Det är inte en bedömning som vi kan göra, men Knivsta kommun vill ju naturligtvis att tågen och tågens punktlighet ska vara så bra som möjligt för att vi ska uppfattas som en attraktiv boendeort, säger Kristina Sandberg.
Kommunens första yttrande om fyrspåret handlar – som UNT rapporterat tidigare – om att man vill att de samtliga fyra spåren dras genom Knivsta, helst i en tunnel. I oktober ska kommunen skicka in ett nytt yttrande i en andra remissrunda.
Går att det att bygga en tunnel förbi Trunsta träsk?
– Det är inte utrett än. Men vi har påtalat vikten av att spåren vid Trunsta rustas upp, både så att järnvägen tål den befintliga situationen, men även så att den tål ytterligare påverkan av klimatet, säger Kristina Sandberg.
Har kommunen försökt skynda på Trafikverkets lagning av rälsen?
– Ja, jag har på möten framfört vikten av att det blir av så snart som möjligt. Det dåliga järnvägsunderhållet är grundproblemet, något vi också framfört på riksplanet. Nu ökar regeringen infrastrukturramen med 200 miljarder så vi hoppas att det ska bära frukt även hos oss, svarar kommunstyrelsens ordförande Mimmi Westerlund (KD).
På Trafikverket svarar man att permanenta åtgärder kommer tidigast i samband med fyrspårsutbyggnaden, men att den här sträckan är prioriterad då fyrspåret ska byggas i Knivsta.
"Det är en utmanande geologi i området där kraftigt regn orsakar översvämning, vilket gör att tågen av säkerhetsskäl passerar området med sänkt hastighet vid högt vattenstånd. Vi dränerar och gör åtgärder kontinuerligt för att sänka vattennivån", svarar Trafikverkets presskommunikatör Daniel Mossberg via mejl.
Under tiden görs också provisoriska insatser för att räta upp rälsen när den flyttar på sig under översvämningar och banvallen förstärks temporärt där det går med krossad sten.
Kan det finnas risk att banvallen rasar om tågen kör fortare?
"Det finns inga indikationer på att banvallen skulle rasa. Hastighetsnedsättningen är primärt för att säkra tågtrafiken samt ge resenärer en så behaglig resa som möjligt".