De riskerar att mista drömbostad på grund av fyrspåret

På påsken för tre år sedan hittade familjen Johansson-Westman sin drömgård. Nu riskerar de att behöva riva eller flytta hus för att lämna plats åt fyrspåret. ”Det jobbiga är att inte veta hur det blir. Vi hoppas nu på ett snabbt besked”, säger Per Westman, 62.


Anette Johansson, Henrik “Werren” Westman och Per Westman säger att de fick nypa sig i armen när de för tre år sedan hittade drömboendet – en avskild gård, nära Knivsta station. Men nu kanske ett eller två av deras tre bostadshus måste rivas eller flyttas för att lämna plats åt nya järnvägsspår.

Anette Johansson, Henrik “Werren” Westman och Per Westman säger att de fick nypa sig i armen när de för tre år sedan hittade drömboendet – en avskild gård, nära Knivsta station. Men nu kanske ett eller två av deras tre bostadshus måste rivas eller flyttas för att lämna plats åt nya järnvägsspår.

Foto: Adam Wrafter

Knivsta2024-03-09 16:30

Tre bostadshus, varav ett nästan helt nybyggt och en helrenoverad huvudbyggnad med golvvärme, lyxiga marmorgolv, nytt kök, ny bergvärme, solel, bubbelpool, utekök och ett gym möter besökaren till de hopslagna gårdarna Sigridslund och Agnesberg.

– Här var det sly och vi har arbetat mycket med att röja, schakta jord och lägga på grus för att det ska bli så här, berättar Per Westman när vi står på den nyrenoverade gårdsplanen mellan gårdens två mindre bostadshus.

undefined
Gårdens huvudbyggnad är påkostad med ny bergvärme, solel, golvvärme, vackra marmorgolv och nytt kök. I ett av uthusen har familjen Westman-Johansson även installerat ett gym.
undefined
I ett av uthusen har familjen gym, vedbod, och snickarverkstad. På bilden Per Westman.
undefined
Per Westman gillar att snickra på gården Sigridslund och håller på fortfarande. Bland annat ska han byta trappan inne i villan.

I ett av husen bor familjens son, spelprofilen Henrik ”Werren” Westman, 29. I hans bostad finns braskamin, golvvärme, specialfönster, inbyggda högtalare i taket och bubbelpool utomhus.

– Vi har fixat med huset i flera år, har investerat mycket i internetanslutningar och extra el för att det ska passa mitt jobb. Nu har jag fått det att fungera exakt som jag vill ha det, säger Henrik ”Werren” Westman, som arbetar med att live-streama e-sport.

Det gröna huset som ligger närmast rälsen är 25-åriga dottern Ulrika Westman Johanssons. Tanken var att i år inreda den charmiga villan, men den snabba utvecklingen av fyrspårsfrågan gör att familjen nu inte vågar fortsätta satsa fler miljoner på sin gård.

Ulrikas hus ligger bara drygt 45 meter från rälsen. Om de två nya spåren mellan Bergsbrunna och länsgränsen byggs utmed nuvarande järnväg kommer spåren enligt Trafikverkets utredning att byggas just på den här sidan om rälsen, strax söder om Knivsta kyrka. Ännu närmare huset, alltså.

undefined
"De nya pendeltågen går väldigt tyst. När gamla SJ-tåg eller godståg passerar är bullret högre och det kan skaka till. Men man vänjer sig. Jag blir inte störd av det", säger Henrik "Werren" Westman, här vid sin syster Ulrikas hus som ligger drygt 45 meter från dagens räls.
undefined
Familjen Westman-Johansson riskerar att mista hus och pengar om fyrspårets nya två spår placeras utmed den befintliga rälsen genom Knivsta. På bilden Henrik "Werren" Westman och Per Westman.
undefined
Dagens järnväg sett från Sigridslund. Längst bort i bild syns Knivsta kyrka.

Familjen Westman Johansson hade i flera år letat efter en lagom stor gård och Anette Johansson, 61, hade nästan gett upp när de hittade Sigridslund.

– Jag har bott på landet utanför Knivsta hela livet, och vi ville gärna hitta något på landsbygden igen. Men det verkade till slut hopplöst, så jag åkte inte ens med och tittade när det här dök upp, säger Anette Johansson som har tävlat och jobbat med hästar hela livet, och numera är ridlärare på Olunda ryttarförening.

Hon är den trädgårdskunniga i familjen och föll för fruktträd, odlingsmöjligheter och en stor äng som sträcker ut sig nedanför huvudbyggnaden.

– Gården passade oss som handen i handsken, säger Per Westman.

Kände ni till planerna på fyrspåret när ni köpte husen?

– Ja, men då pratade Trafikverket om byggstart först åren 2035–2040. Vi tänkte att det var minst 20 år framåt i tiden. Ingen visste ens om fyrspåret skulle bli av. Men nu har processen plötsligt gått mycket snabbare än de sa från början och redan 2026 kanske de kommer börja lösa in fastigheter. Man börjar nästan fundera på om de försöker snabba på processen för att huspriserna sjunkit nu, säger Per.

undefined
"Järnvägens utbyggnad är något av det största Knivsta råkat ut för", säger Per Westman som bott i kommunen sedan 1966, då han var ett så kallat SAS-barn. 20 av 30 elever i hans klass hade en förälder som arbetade på flygbolaget. Många familjer valde Knivsta för närheten till Arlanda och tillgången på billiga tomter.
undefined
Sigridslund i Knivsta. Familjen Westman-Johansson riskerar att mista hus och pengar om fyrspårets nya två spår placeras utmed den befintliga rälsen genom Knivsta.
undefined
Familjen Westman-Johansson riskerar att mista hus och pengar om fyrspårets nya två spår placeras utmed den befintliga rälsen genom Knivsta. På bilden Henrik "Werren" Westman och hans far Per Westman.

På grund av ovissheten ligger nu alla familjens byggplaner på is och de väntar med spänning på höstens besked om var spåren ska placeras. Om spåren byggs utmed nuvarande järnvägen kan marken där Henriks och Ulrikas två hus står komma att tvångsköpas (exproprieras) av Trafikverket.

undefined
Det finns två förslag till placering av de nya spåren: ett utmed E4 och ett utmed befintlig räls. Om befintlig räls väljs kommer de två nya spåren att byggas väster om rälsen i höjd med Knivsta kyrka.

Per har bland annat försökt få svar på vad familjen kan få i ersättning om de drabbas, men har inte fått några svar än.

Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket, svarar UNT att beslutet om placering vid E4 eller utmed befintlig järnväg kommer i höst – men beskeden om exakt placering av rälsen kommer betydligt senare.

– Inlösen av fastigheter och utbetalning av ersättning kan först göras efter att järnvägsplanen har vunnit laga kraft, vilket bedöms ske tidigast 2028, svarar han.

Per Westman framhåller att familjens tanke aldrig har varit att tjäna pengar på sina bostäder.

– Om vi hade vetat att de skulle börja lösa in fastigheter redan framåt 2026–2028, då hade vi inte ens vågat börja bygga.

Hur känns det nu?

– Det jobbiga är att man inte vet vad som kommer hända. Vi kan inte fortsätta utveckla det vi vill, exempelvis bygga ekonomibyggnader åt företagen eller renovera Ulrikas hus. Det vågar vi inte göra, säger Henrik "Werren" Westman.

– Det är inte roligt, men samtidigt lite spännande. Vi kan både bli förlorare och vinnare. Jag gillar att förhandla, så oss ska Trafikverket inte få köra över! säger Per.

undefined
Per Westman är pensionerad pilot, men gillar även tåg och modelljärnvägar. Hans åsikt är att Trafikverket borde modernisera sitt signalsystem innan de bygger ny räls för miljarder. "De skulle enkelt kunna gå upp från 10 till 14 tåg i timmen med de GPS-system som finns i dag. I flyget funkar det ju", säger han.
undefined
"Just nu har vi ingen aning om hur Trafikverket tänker, det är otroligt osäkert. Det gör att vi inte vågar lägga ner mer pengar och jobb på att utveckla gården. Allt står still nu", säger Henrik "Werren" Westman.
undefined
Familjen Westman-Johansson riskerar att mista hus och pengar om fyrspårets nya två spår placeras utmed den befintliga rälsen genom Knivsta.
undefined
"Det är synd att tågtrafiken sköts så dåligt, annars är det jättebra för oss att bo här i Knivsta med tåg till både Uppsala, Arlanda och Stockholm", säger Henrik "Werren" Westman som ibland jobbar på spelmässor i Stockholm.

Hans förhoppning är att Trafikverket håller tidsramen.

– Jag hoppas att de tar beslutet om placeringen under hösten, istället för att sätta igång nya utredningar så att den här ovissheten rullar på år efter år. Även om vi får ett dåligt besked så vet vi vad vi ska förhålla oss till ifall vi får ett snabbt besked.

undefined
Familjen Westman-Johansson riskerar att mista hus och pengar om fyrspårets nya två spår placeras utmed den befintliga rälsen genom Knivsta.
Ersättning vid tvångsköp

När Trafikverket löser in fastigheter för att kunna bygga vägar eller järnvägar, använder de sig av oberoende fastighetsvärderare, som tar fram ett marknadsvärde för den berörda fastigheten. Fastighetsägaren ersätts med marknadsvärdet för fastigheten plus 25 procent.

Hur stor ersättningen blir bestäms utifrån förhållandena den dag när Trafikverket tillträder marken, den så kallade värdetidpunkten.

Om det gäller en del av en fastighet ges ersättning för minskningen av marknadsvärdet plus 25 procent. Det kan också gå att få ersättning för exempelvis flyttkostnader eller vissa ökade kostnader i verksamhet. 

Källa: Trafikverket

Karta: Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!