– Vi ska lämna in en motion där vi vill att regionfullmäktige ska besluta om att personalen ska tas över av det företag som vinner en kollektivtrafikupphandling, säger Sverker Åslund (V), ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, och fortsätter:
– Det är viktigt för anställningstryggheten och för att personalen ska kunna känna att de kan påtala missförhållanden utan att riskera att få foten. Att just fackliga företrädare blir uppsagda är anmärkningsvärt och väldigt olyckligt.
Av de cirka 140 UL-chaufförer som anställdes från årsskiftet av Mohlins bussar erbjöds 90 provanställningar i ett halvår. Övriga 50 blev timanställda. Enligt bussföretaget har totalt tre provanställda förare sagts upp i förtid.
Både Vänsterpartiet i Uppsala län och facket anser att ett så kallat verksamhetsövertagande, som inte är ovanligt vid tågtrafikupphandlingar, bör gälla även vid upphandlingar av busstrafik. Då måste personalen tas över av en ny arbetsgivare.
I måndagens UNT försvarade regionrådet Johan Örjes (C), trafik- och samhällsutvecklingsnämndens ordförande, provanställningarna. Han sa också att arbetsmiljön vid Knivstadepån, som kritiserats hårt av de uppsagda skyddsombuden, är arbetsgivarens ansvar.
Sverker Åslund hoppas att partiets motion ska få de övriga politikerna i regionfullmäktige att ändra sig.
– En verksamhetsövergång är så mycket bättre för alla. Om personalen mår bra så gör de ett bättre jobb och det är i förlängningen bra för våra resenärer, säger han.
Anders Blixt, ombudsman vid Kommunal med särskild inriktning mot arbetsrätt, säger att det finns frågor som måste redas ut när det gäller de två Knivstachaufförernas i förtid avslutade anställningar, inte minst eftersom de ”dessutom råkar vara Kommunals lokala ombud”.
Risken är, enligt Anders Blixt, att provanställda inte vågar engagera sig fackligt.
– Ja, och det är förkastligt. Som provanställd krävs inte mycket för att bli av med sitt jobb och den anställde kan inte få till stånd en rättslig prövning av arbetsgivarens skäl för att avbryta anställningen.
Den här veckan planeras ett möte mellan Mohlins bussar och Kommunal. Enligt uppgifter till UNT ska då bussföretaget, som förnekar att uppsägningarna och arbetsmiljökritiken har ett samband, berätta på vilka grunder chaufförerna har sagts upp.