Nyligen sparkades två busschaufförer i Knivsta som i egenskap av skyddsombud och fackligt aktiva kritiserat arbetsmiljön och arbetsgivarens, i deras tycke, bristfälliga organisation. De första tre månaderna med Mohlins bussar ska ha orsakat stress, sjukskrivningar och försenade bussar, vilket UNT berättat tidigare.
Bussföretaget förnekar att uppsägningarna och kritiken har ett samband. I ett mejl till UNT skriver områdeschefen Peter Mårtensson att företaget "har redovisat våra grunder till fackförbundet Kommunal och de två Knivstaförarna har fått en motivering".
Kritiska röster har höjts mot de otrygga provanställningarna som utan motivering kan avslutas av arbetsgivaren. Fackförbundet Kommunal anser att ett så kallat verksamhetsövertagande borde gälla även vid upphandlingar av kollektivtrafik. Då tas personal och anställningsvillkor över av en ny arbetsgivare.
Men Mohlins bussar och Region Uppsala hävdar att provanställningar är praxis vid kollektivtrafikupphandlingar.
– Ur ett arbetsgivarperspektiv förstår jag att man vill provanställa eftersom man inte känner personerna som anställs, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
Han håller dock med om att anställningstryggheten minskar, men att det bara är ett problem under en kortare period. Dessutom har busschaufförer generellt sett lätt att få jobb.
– Eftersom kollektivtrafikavtalen är 8–10 år så får de som blir fast anställda en bra anställningstrygghet.
Mohlins bussar från Ljusdal ansvarar sedan årsskiftet för en del av UL:s busslinjer i Knivsta, Uppsala, Tierp och Östhammar samt skolbussarna i dessa kommuner plus Enköping. Företaget fick uppdraget i Region Uppsalas upphandling i konkurrens med tre andra ansökningar efter att ha lagt det lägsta budet, som på årsbasis låg cirka tre miljoner under närmaste budgivare. Mohlins fick också bäst betyg i regionens kvalitetsutvärdering.
Kontraktet löper över åtta och ett halvt år och kan förlängas i ytterligare fyra år. Affären är bussbolagets största någonsin och är per år värd cirka 130 miljoner kronor. Totalt handlar det om minst 1,1 miljarder kronor.
Cirka 140 personer har anställts och 112 nya bussar har köpts in i samband med att bolaget tog över efter Sambus, en sammanslutning av flera bussföretag, som hade det tidigare kontraktet. Även Bergkvarabuss, som kört skolbussar i Enköping i sex år, förlorade sitt uppdrag till Mohlins bussar.
De flesta chaufförerna sades upp från sina fasta tjänster av sina tidigare arbetsgivare och erbjöds i stället att bli timanställda eller provanställda hos Mohlins bussar. Efter ett halvår övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning.
Regionen gör löpande uppföljningar av alla sina trafikavtal. Enligt Johanna Bång, chef för Region Uppsalas trafikenhet, är det alltid svårt att starta ett nytt avtal, men hon är ändå nöjd med hur Mohlins bussar hittills skött uppdraget.
– Vid en uppstart är det alltid många rutiner som ska sätta sig, men sammantaget så har det ändå gått bra, säger hon.
Knivstaförarnas lokaler dömdes ut redan i december av de nu uppsagda skyddsombuden på grund av hälsofarligt svartmögel, råttor och en vattenläcka. Lunchutrymmet var dessutom så litet att coronarestriktionerna inte kunde följas de första tre månaderna.
Johan Örjes vill inte kommentera uppgifterna.
– Jag kan inte kommentera det här specifika fallet eftersom jag bara vet det som stått i tidningen. Det är inte alltid den bild man får i en artikel stämmer efter man tagit del av helheten, säger han och betonar att ett företag självklart ska följa lagar och regler samt de avtal som gäller på arbetsmarknaden.
Gör regionen någon uppföljning om arbetsmiljölagen följs av företag som kör åt UL?
– UL har kontaktat företaget efter artiklarna, men ansvaret ligger på Mohlins bussar när det gäller att följa lagar och regler för arbetsmiljön.
Kan du förstå kritiken mot att företag som får skattepengar inte erbjuder personalen en bra arbetsmiljö och trygga anställningar?
– Vårt främsta fokus är att den tjänst som företaget levererar ska uppfylla det som vi har bestämt och det tror jag är viktigast också för medborgarna. Sedan är det självklart så att de företag som vi anlitar ska följa gällande lagar och regler, säger Johan Örjes.