Fackets krav: Inga provanställningar efter upphandling

Region Uppsala borde ställa krav på att busschaufförer behåller sina fasta anställningar i samband med upphandlingar av UL:s busstrafik. Det anser fackförbundet Kommunal.

Mohlins bussar vann Region Uppsalas upphandling i februari ifjol och tog över delar av lokal- och skolbusstrafiken från årsskiftet efter Sambus. Bussarna körs under UL:s varumärke.

Mohlins bussar vann Region Uppsalas upphandling i februari ifjol och tog över delar av lokal- och skolbusstrafiken från årsskiftet efter Sambus. Bussarna körs under UL:s varumärke.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Knivsta2021-04-20 18:00

– En chaufför kan ha jobbat upp till 40 år och blir helt plötsligt provanställd. Det skapar en otrygghet. Och varför ska man vara provanställd? Vad är problemet om man har haft en anställning länge och det inte finns några anmärkningar på hur man skött sitt jobb? säger Cicki Schelin-Eriksson, tidigare regionalt skyddsombud hos Kommunal, och fortsätter:

– Vid upphandlingar inom vård och omsorg så är det brukligt att man tar över befintlig personal.

UNT har i flera artiklar berättat om busschaufförernas situation vid bussdepån i Knivsta. Två av förarna, som är fackligt aktiva för Kommunal och lokala skyddsombud, har nyligen förlorat sina provanställningar

Skyddsombuden menar att det är en direkt följd av den kritik som förts fram mot kraftigt försämrad arbetsmiljö sedan Mohlins bussar vid årsskiftet började ansvara för UL:s skolbussar och andra linjer i länet.

undefined
Angelo Afonso, tidigare busschaufför och skyddsombud, är nu uppsagd.

– Om det är det som ligger till grund för att de sagts upp så är det fel, sa Johanna Bång, chef för Region Uppsalas trafikenhet, till UNT i torsdags men påpekade samtidigt att arbetsmiljön i första hand är en fråga för arbetsgivaren, deras medarbetare samt de fackliga parterna.

Mohlins bussar avfärdar uppgifterna och menar att bussföretaget haft ”saklig grund” att avsluta provanställningarna.

Kommunal har tidigare kritiserat att fast anställda busschaufförer, som kan ha kört UL:s linjer i många år för ett externt företag, tvingas söka jobb på nytt när en ny entreprenör tar över efter en vunnen upphandling.

Det jobb som då erbjuds är en provanställning på sex månader med sämre anställningstrygghet, vilket är praxis enligt Region Uppsala och Mohlins bussar. Sedan övergår anställningen med automatik till en fast anställning.

undefined
Peter Mårtensson, områdeschef för Mohlins bussar i Uppland, försvarar provanställningarna.

Men facket menar att det borde handla om ett så kallat övertagande av verksamhet och att paragraf 6B i lagen om anställningsskydd (LAS) ska gälla vid en kollektivtrafikupphandling. Då måste personal och anställningsvillkor tas över av den nya arbetsgivaren.

Cicki Schelin-Eriksson har tagit del av UNT:s rapportering om arbetsmiljöproblemen vid Knivstadepån. Hon menar att den visar att anställda och fackligt förtroendevalda har skäl att vara rädda för att förlora jobbet på grund av kritik mot arbetsgivaren.

– Ja, eftersom arbetsgivaren inte behöver motivera orsaken till att avsluta en provanställning så blir det en osäkerhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!