I mitten av april avslutade Mohlins bussar provanställningarna i förtid för två busschaufförer som även var lokala skyddsombud. De hade öppet kritiserat arbetsmiljön vid företagets Knivstadepå, vilket UNT berättat om i flera artiklar.
Uppsägningarna fick hård kritik från flera håll, inte minst från fackförbundet Kommunal. Enligt facket har de sparkade förarna ”utfört sitt arbete minst lika väl som sina kollegor” och utmärkt sig som duktiga skyddsombud ”som värnade om sina kollegors arbetsmiljö”.
Mohlins bussar ansåg tvärtom att uppsägningarna inte alls hade att göra med deras fackliga engagemang, utan att de misskött sitt arbete.
Facket tog strid och ärendet gick till central förhandling. Kommunal anklagade Mohlins bussar för brott mot medbestämmandelagen (MBL), men förhandlingarna avslutades i oenighet för en månad sedan.
En vecka senare fick chaufförerna ett brev om att facket inte driver ärendet till Arbetsdomstolen ”eftersom vi inte tror att vi skulle nå framgång i en sådan process”. Förarna, som fortfarande går arbetslösa, är mycket kritiska till att Kommunal gett upp kampen om deras anställningar.
– Vi är jättebesvikna. I första hand ville vi ha tillbaka våra jobb, men det har Kommunal sagt är jättesvårt. I andra hand ville vi ha skadestånd, säger ett av de tidigare skyddsombuden.
Sedan i våras har han sökt flera jobb utan att framgång, trots att det är brist på chaufförer. Han är övertygad om att det är det fackliga engagemanget som är orsaken. Därför vill han nu inte längre förekomma i media med namn.
Han är också tveksam till om han vid en ny anställning skulle vilja vara skyddsombud igen.
– Jag vet inte. Eftersom Kommunal inte har gjort sitt jobb för att hjälpa oss så tvekar jag. Det känns inte värt att ta det uppdraget en gång till, säger han.
UNT skrev redan i januari om arbetsmiljökritiken vid Knivstadepån. Enligt flera bussförare inleddes året med den nya arbetsgivaren med stress, förseningar och inställda turer. Förutom att personalutrymmet dömdes ut av skyddsombuden ansåg de att bussföretaget, som bland annat ansvarar för UL:s skoltrafik i länet, försökte begränsa förarnas rätt till pauser och medvetet använde sig av otrygga anställningar för att tysta kritiken.
Efter beskedet att facket inte driver ärendet vidare har UNT sökt Kommunals representanter. De har inte återkommit. Fackförbundets presstjänst meddelar att man inte uttalar sig i enskilda fall.
Men i slutet av april sa Anders Blixt, ombudsman vid Kommunal, att ärendet med de sparkade Knivstachaufförerna kan leda till att provanställda inte vågar engagera sig fackligt.
– Och det är förkastligt. Som provanställd krävs inte mycket för att bli av med sitt jobb och den anställde kan inte få till stånd en rättslig prövning av arbetsgivarens skäl för att avbryta anställningen, sa han då.
I brevet från Kommunal står att busschauffören själv kan anlita en advokat för att driva sitt ärende vidare till Arbetsdomstolen: ”Observera att du då får stå för dessa kostnader själv.”
Detta tycker det sparkade skyddsombudet är provocerande och upprörande eftersom han som arbetslös inte har den möjligheten rent ekonomiskt. Och orsaken till att han blivit arbetslös är att han och hans kollega tog strid för Kommunals medlemmar vid Knivstadepån, säger han.
– Vi har förlorat allt och det känns som att Kommunal sviker oss totalt.