Så begränsas ridning och cykling i nya naturreservatet

Antalet rid- och cykelstigar i Ängbyskogen blir betydligt färre när skogen blir naturreservat. ”Tråkigt att kommunen inte lyssnat”, säger ryttaren Madeléne Granath.

Blå streckad linje anger var man får rida i Ängbyskogen. Cyklister hänvisas till Upplandsleden (orange heldragen linje). Den röda linjen anger gränsen för naturreservatet.

Blå streckad linje anger var man får rida i Ängbyskogen. Cyklister hänvisas till Upplandsleden (orange heldragen linje). Den röda linjen anger gränsen för naturreservatet.

Foto: Knivsta kommun, Google maps, Privat

Knivsta2022-06-21 06:56

Nyligen beslutades att populära Ängbyskogen blir Knivstas sjätte naturreservat. Det innebär bland annat färre, men tydligare markerade, stigar.

– Föreskrifterna för naturreservatet säger att cykling och ridning bara blir tillåtet på anvisade stigar och leder, säger Carin von Köhler, kommunekolog och tf park- och naturchef i Knivsta kommun.

undefined
Carin von Köhler säger att reglerna för vilka stigar som får användas i Ängbyskogen av cyklister och ryttare kan ändras över tid. Arkivbild.

Orsaken är att den känsliga naturen på längre sikt inte tål slitaget från den växande befolkningen, samtidigt som arbetet med stigarnas skötsel blir enklare för kommunen.

Enligt ryttaren Madeléne Granath, som ligger bakom Facebook-gruppen ”Säkra och trygga ridvägar i Knivsta”, finns 77 ridanläggningar i Knivsta med minst 600 hästar. Hon säger att dialogen med kommunen varit bra, men är besviken på utfallet.

undefined
Att ta en ridtur i Ängbyskogen är populärt bland ryttarna i Knivsta.

– Det är jättebra med ett naturreservat så att vi är rädda om mångfalden i skogen. Men hästintresset är otroligt stort och jag tycker att det behövs en större hänsyn och förståelse från kommunen, säger hon och fortsätter:

– Det som framför allt är tråkigt är att det blir betydligt färre infarter till Ängbyskogen. De hästanläggningar som ligger nära centrala Knivsta får betydligt svårare att ta sig in.

undefined
Madeléne Granath tycker att vandrare, cyklister och ryttare borde kunna samsas på samma stigar i Ängbyskogen.

Hon menar också att ryttarna tvingas ut på osäkra bilvägar som Trunstavägen och Björkkällevägen.

– Kommunen måste nu ordna övergångsställen med varningsskyltar för hästar och också sänka farten på 70-vägarna.

Madeléne Granath tycker att cyklister, ryttare och vandrare borde kunna samsas eftersom stigarna ”ändå inte passar för galopp”.

– Vi kan dela på alla stigar och visa hänsyn till varandra. Generellt är cyklister duktiga på att prata så att inte hästarna blir skrämda och vi som rider stannar alltid när vi möter människor och kollar läget. Det har vi framfört och det är tråkigt att inte kommunen har lyssnat på oss, säger hon.

undefined
Mountainbike-cyklister hänvisas till Upplandsleden som går rakt igenom Ängbyskogen. Arkivbilden är från ett annat tillfälle.

Men enligt Carin von Köhler är de anvisade stigarnas placering inte skrivna i sten.

– De kan komma att justeras över tid. Tanken är att vi tillsammans med intresserade ryttare markerar ut stigar och leder och så får vi helt enkelt utvärdera vad som är bäst. Det kan också bli en viss säsongsvariation vilka stigar och leder som är lämpliga om det till exempel är blött och marken känslig, säger hon.

Hon tycker att kommunen tagit till sig synpunkter både från ryttare och cyklister.

– Min upplevelse är att vi har haft en väldigt bra dialog, säger hon.

Karta: Ängbyskogen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!