Cykelvägen som försvann: "Intressen står emot varandra”

Det är fortfarande oklart när cykelvägen längs väg 255 kan byggas. På torsdagen beslutas om länets infrastruktursatsningar de närmaste tolv åren – och cykelvägen finns inte med som ett namnsatt objekt.

Länsväg 255 mellan Knivsta och Uppsala är smal, slingrig och olycksdrabbad. Men den anses också vara en av länets vackraste vägar.

Länsväg 255 mellan Knivsta och Uppsala är smal, slingrig och olycksdrabbad. Men den anses också vara en av länets vackraste vägar.

Foto: UNT arkiv

Knivsta2022-03-17 06:00

Tunga remissinstanser som Länsstyrelsen, Uppsala kommun och Knivsta kommun lyfter fram behovet av en gång- och cykelväg längs natursköna väg 255 mellan Flottsund i Uppsala och Vassunda i Knivsta. Men projektet är långt ner i kön i Region Uppsalas infrastrukturplan fram till år 2033, som politikerna i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslutar om på torsdagen.

– Nej, den finns inte med som ett namnsatt objekt i länsplanen, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och utvecklingsnämnden i Region Uppsala.

undefined
Regionrådet Johan Örjes (C) försvarar beslutet att inte ta med bygget av gång- och cykelvägen längs väg 255 som ett namngivet objekt i länsplanen.

Att ett projekt är "namnsatt" är en förutsättning för att Trafikverket ska ges uppdraget att påbörja bygget. Johan Örjes säger att nämnden lyssnat till de remissvar som lyfter fram cykelvägen.

– Ja, självklart. Vi har värderat alla synpunkter som kommit in. Men det är många intressen som står emot varandra och det är svåra avvägningar.

undefined
Länsväg 255 mellan Knivsta och Uppsala är smal, slingrig och olycksdrabbad. Men den anses också vara en av länets vackraste vägar.

Hösten 2018 beslutade Region Uppsala att cykelvägen skulle byggas. Då var förhoppningen att den skulle stå färdig senast 2025. Men byggstarten försenades och i augusti ifjol kunde UNT avslöja att det var osäkert om projektet skulle tas med bland infrastruktursatsningarna för 2022–33.

Enligt uppgörelsen med regionen ska Knivsta kommun stå för 60 procent av byggkostnaden, som beräknas till 100 miljoner kronor.

undefined
Klas Bergström (M), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.

– Cykelvägen är önskvärd och bra både för Uppsalas och Knivstas invånare eftersom den ökar tillgängligheten till ett värdefullt naturreservat. Men vi får respektera att regionen behöver prioritera, säger Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.

Enligt honom kommer kommunen att fortsätta driva frågan gentemot regionen.

undefined
Länsväg 255 passerar det populära naturreservatet Morga hage.

Johan Örjes säger till UNT att han räknar med att cykelvägen kommer att byggas under den närmaste tolvårsperioden och bli ett namnsatt objekt när infrastrukturplanen revideras om fyra år.

Många har hoppats på denna cykelväg. Kan medborgarna lita på att politiska beslut som fattas blir verkställda? 

– Man kan lita på de politiska beslut som är tagna i den här frågan. Sedan är det så att tidsplaner kan justeras och fördyringar kan påverka finansieringen och det gäller generellt och inte bara den här cykelvägen. Inriktningen när det gäller att bygga en cykelväg längs väg 255 ligger fast.

Slutgiltigt beslut tas i regionfullmäktige 27 april. Det ska sedan godkännas av regeringen.

Budget på 1,9 miljarder

Gång- och cykelvägen längs väg 255 beräknas kosta cirka 100 miljoner kronor. Knivsta kommun betalar 60 procent av kostnaderna och regionen resten.

Länsväg 255 utgörs till största delen av den tidigare E4-sträckningen före 1972, då motorvägen mellan Märsta/Arlanda och Uppsala öppnades. Före år 1962 hette vägen rikshuvudväg 13, kallad Rikstretton.

Region Uppsalas tolvåriga länsplan för infrastruktursatsningar har en budget på drygt 1,9 miljarder kronor.

Källor: Region Uppsala, Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!