M: Jävig Hübinette påverkar beslut om fyrspåret ändå

Kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (KNU) har anmält jäv om fyrspårets dragning i Knivsta. Onödigt, anser oppositionsrådet Thor Övrelid (M) och säger att hon ändå är med och påverkar beslutet. ”Det är jag övertygad om”, säger han.

Matilda Hübinette (KNU), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, har anmält jäv i frågan om fyrspårets placering eftersom hon äger Stationshuset.

Matilda Hübinette (KNU), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, har anmält jäv i frågan om fyrspårets placering eftersom hon äger Stationshuset.

Foto: Adam Wrafter

Knivsta2024-02-01 05:00

UNT kunde nyligen berätta att två toppolitiker i Knivsta kommun har anmält jäv i frågan om fyrspårets placering. Det gäller Matilda Hübinette, kommunstyrelsens ordförande och partiledare för Knivsta.nu, samt samhällsutvecklingsnämndens ordförande Mikael Rye-Danjelsen från samma parti.

Bakgrunden är att Matilda Hübinette äger puben Stationshuset, en skyddad byggnad som troligen kommer att flyttas om Trafikverket väljer att placera de två nya spåren utmed den befintliga järnvägen. Även Mikael Rye-Danjelsen kan drabbas och kan tvingas lämna sitt hem i Alsike.

undefined
Knivstas gamla stationshus ägs sedan 2009 av politikerparet Matilda Hübinette och Simon Vikström. Båda representerar Knivsta.nu, kommunens största parti.

”Jag kommer inte medverka i kommunens yttrande till Trafikverket som rör spårens placering, i och med att jag är fastighetsägare inom en av de alternativa spårkorridorerna”, skriver Matilda Hübinette i ett mejl, men avböjer att bli intervjuad om jävsituationen.

Hübinette skriver också att politik är ett lagarbete och att andra ”är mycket väl insatta i frågorna kring spårens lokalisering” och hänvisar i stället till Pierre Janson (KNU) och Thomas Malmer (KD), ordförande i kommunens nytillsatta beredning för strategisk planering och infrastruktur.

undefined
Trafikverket föreslår tre alternativ till två nya järnvägsspår genom Knivsta kommun. Alternativ A dras längs befintlig järnväg, B och C dras väster om E4.

Att två av de högst ansvariga politikerna inte kan delta i beslutet om spårdragningen är mycket problematiskt, enligt oppositionspartiet Socialdemokraterna som menar att detta är den viktigaste framtidsfrågan för Knivsta de närmaste 100 åren. Åsikten delas av oppositionsrådet Thor Övrelid (M).

– Det är olyckligt att två av de högst styrande i en kommun inte kan ta del av arbetet eller i beslut om en så omfattande fråga. Som oppositionsråd har jag inget emot att de är inkluderade i den här processen. Det är en sundhetsfaktor att de i sina roller är med i det demokratiska samtalet, svarar på frågor och ställer upp på intervjuer för att förklara vad de tycker.

Så vad borde de göra?

– Jag tycker att de borde kunna sitta med i beredningen och vara med och fatta beslut.

undefined
"Som oppositionsråd har jag inget emot att de är inkluderade i den här processen", säger Thor Övrelid (M). Arkivbild.

Trots att de anser sig jäviga?

– Ja, nu har de redan meddelat jäv så frågan är egentligen avklarad. Men det är ju inte så att de inte är med och diskuterar den här frågan när deras partigrupp har möten.

Så de är med och påverkar ändå menar du?

– Ja, det är jag helt övertygad om, säger Thor Övrelid.

Matilda Hübinette väljer att inte kommentera kritiken. I stället riktar hon en känga till Knivstas tidigare fempartistyre (M, S, C, MP och V) som 2017 drev igenom fyrspårsavtalet med staten.

”Utan att lägga någon värdering i vart Trafikverket beslutar att förlägga de nya spåren, så konstaterar jag att Socialdemokraterna, Moderaterna och de övriga partierna i Knivsta som verkade för fyrspårsavtalet beslutade att Knivsta kommun skulle bygga oerhört många centrala bostäder i gengäld mot att få två nya spår”, skriver hon i mejlet och fortsätter:

undefined
Tusentals pendlare i Knivsta väntar på besked om var de nya järnvägsspåren ska dras. Ett första samråd pågår till 5 februari.

”Tyvärr säkrades inte de nya spårens placering upp i fyrspårsavtalet och inte heller säkrades det upp att fyrspårsavtalet faktiskt skulle generera fler tågavgångar för Knivstaborna, vilket är synnerligen anmärkningsvärt.”

Måndag 5 februari är sista dagen att tycka till om de tre alternativa spårkorridorerna. När synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut. Sedan blir det ett nytt samråd om den slutliga sträckan. Beslut tas till hösten och spårbygget, med en ny station i Alsike, kan påbörjas tidigast år 2028.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!