Intresset är stort för var de två nya järnvägsspåren ska placeras genom Knivsta. Som UNT tidigare rapporterat har Trafikverket i sitt beslutsunderlag två huvudalternativ för placeringen av de nya spåren: utmed den befintliga järnvägen och utmed västra sidan av E4.
E4-alternativen ansluter till Arlandabanan söder om Knivsta. Det innebär att oavsett vilket alternativ som väljs så kommer alla godståg att fortsätta köra genom Knivsta tätort eftersom det är förbjudet att köra godståg i Arlandas tunnel.
Men att godstågen ska fortsätta dundra genom Knivsta är många Knivstabor emot. Därför är det flera som nu föreslår att godstågen ska gå utmed E4, men att de nya spåren sedan ska vika av mot Märsta söder om Knivsta.
Ett av dessa förslag har tagits fram av Knivstabon Ronald Westman. Förslaget går ut på att lägga de två nya spåren utmed västra sidan av E4 hela vägen från Bergsbrunna till Rosersberg. På vissa sträckor går de nya spåren ner i tunnlar för att inte förstöra exempelvis naturområden, verksamhetsområdet Ar, Nova park hotell, sjön Valloxen och Ledingevägen.
– Det innebär att man får snabbtåg och godståg på den nya banan utanför tätorter och Arlanda. Den gamla stambanan får persontrafik som stannar i Bergsbrunna, Alsike, Knivsta och Märsta eller Arlanda, förklarar Knivstabon Staffan Vikström, som gjort Youtube-filmer med förslagen.
Ett annat förslag som under samrådsmötet presenterades av bröderna John, 19, och Felix Rehn, 16, är att de två nya spåren går enligt ett av Trafikverkets förslag utmed västra sidan av E4, men att de sedan ansluter mot Märsta, istället för mot Arlanda.
– På så sätt skulle godstrafiken kunna gå utmed E4 och alla persontåg utom fjärrtågen skulle kunna gå genom Knivsta, säger John Rehn, som vill fortsätta pendla från Knivsta station.
Samma förslag utmed E4 har även lagts fram av Staffan Vikström och Henrik Sandevärn, som förordar sitt alternativ – om spåren alls ska byggas.
– Det finns även ett annat möjligt alternativ som inte har diskuterats. Det skulle handla om att man lägger alla spårmiljarderna på bättre tåg i stället som fungerar i alla väder. Nya spår med tåg med samma (o)pålitlighet som idag kommer vara pengar mer eller mindre kastade i sjön, säger Staffan Vikström.
När vi möter projektets chef Niklas Dernell under samrådsmötet i Knivsta så säger han att de kommer att behandla alla förslag som kommer in för att se om det finns skäl att ta med något av förslagen i underlaget till beslut.
– Men går vi tillbaka till vårt uppdrag så är det att bygga två nya spår och där Arlandabanan börjar finns redan fyra spår: två runt Arlanda och två spår förbi Märsta, säger Niklas Dernell om varför Trafikverket inte har föreslagit några nya spår söder om Knivsta.
När det gäller tunnlar är Trafikverkets svar att de brukar välja bort tunnlar där det går.
– Det är jättesvårt för oss att svara på stående fot var det går att anlägga tunnlar. Det kan finnas tekniska begränsningar. Men nu får våra experter titta på förslagen så får vi se om något nytt framkommit.
Fyra spår förbi Märsta verkar han dock inte vara så positiv till.
– Det är en kraftigt ökad beställning än vårt projekt och ett helt annat uppdrag att bygga bort strulet i Märsta. Vi måste utnyttja de fyra spår som finns förbi Arlanda och Märsta. Men det är som sagt något våra experter får titta på innan vi tar ett beslut.