I förra veckan offentliggjorde Trafikverket sina förslag till placering av två nya järnvägsspår genom Knivsta kommun. Det ena alternativet är att spåren dras utmed nuvarande järnväg. Det andra huvudalternativet är att spåren byggs utmed västra sidan av E4.
Flera läsare har reagerat på att inga alternativ öster om E4 finns kvar i Trafikverkets förslag och att alternativet väster om E4 har stor inverkan på exempelvis Ar verksamhetsområde, marken för ny kraftledning, Knivstas motorvägsavfart och planerna på ett handelsområde vid motorvägensentrén.
Även planerna på att göra Kölängsskogen till naturreservat påverkas av spåralternativen utmed västra sidan av E4.
– Man undrar nästan om Trafikverket har lagt fram de här dåliga alternativen väster om motorvägen bara för att fler ska bli positiva till förslaget utmed de befintliga spåren, säger en läsare som inte vill ha med sitt namn i tidningen.
Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket, svarar så här om varför inga alternativ på östra sidan om E4 finns kvar att välja mellan:
– Gemensamt för alternativen öster om E4 var att de påverkar två riksintressen för kulturmiljövård. Det handlar om Långhundraleden och landskapet kring Valloxen.
Några av alternativen klarade inte heller de tekniska kraven för mark som är lämplig att bygga på.
– En annan aspekt är att marken öster om sjön Valloxen är relativt orörd. Så oavsett justeringar av dessa alternativ bedöms riksintressena påverkas så pass kraftigt att alternativen inte bedöms genomförbara.