Därför valdes spår bort: "Påverkar Långhundraleden"

Varför finns inga spåralternativ öster om E4 kvar i Trafikverkets utredning inför att fyrspåret ska byggas? Den frågan ställer sig flera Knivstabor.

Alla alternativ som placerade de två nya spåren öster om E4 valdes bort av Trafikverket. Nu svarar man på varför. På kartan syns de tre alternativ som nu finns kvar att välja mellan.

Alla alternativ som placerade de två nya spåren öster om E4 valdes bort av Trafikverket. Nu svarar man på varför. På kartan syns de tre alternativ som nu finns kvar att välja mellan.

Foto: Google maps/UNT montage/Magnus Grimstedt

Knivsta2024-01-17 16:30

I förra veckan offentliggjorde Trafikverket sina förslag till placering av två nya järnvägsspår genom Knivsta kommun. Det ena alternativet är att spåren dras utmed nuvarande järnväg. Det andra huvudalternativet är att spåren byggs utmed västra sidan av E4.

Flera läsare har reagerat på att inga alternativ öster om E4 finns kvar i Trafikverkets förslag och att alternativet väster om E4 har stor inverkan på exempelvis Ar verksamhetsområde, marken för ny kraftledning, Knivstas motorvägsavfart och planerna på ett handelsområde vid motorvägensentrén.

undefined
Trafikverket ska snart välja mellan alternativ A (längs med befintlig järnväg), B eller C (längs med E4) för att dra de nya spåren. Tidigare fanns fler alternativ, bland annat olika sträckor kring det gröna spåret döpt till "Öst" på kartan, men de har nu uteslutits ur valprocessen.

Även planerna på att göra Kölängsskogen till naturreservat påverkas av spåralternativen utmed västra sidan av E4.

– Man undrar nästan om Trafikverket har lagt fram de här dåliga alternativen väster om motorvägen bara för att fler ska bli positiva till förslaget utmed de befintliga spåren, säger en läsare som inte vill ha med sitt namn i tidningen.

Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket, svarar så här om varför inga alternativ på östra sidan om E4 finns kvar att välja mellan:

– Gemensamt för alternativen öster om E4 var att de påverkar två riksintressen för kulturmiljövård. Det handlar om Långhundraleden och landskapet kring Valloxen.

undefined
Niklas Dernell, projektchef, svarar att de har tagit fram och undersökt alla fördelar och nackdelar de har kunnat hitta för alla olika alternativ.

Några av alternativen klarade inte heller de tekniska kraven för mark som är lämplig att bygga på.

– En annan aspekt är att marken öster om sjön Valloxen är relativt orörd. Så oavsett justeringar av dessa alternativ bedöms riksintressena påverkas så pass kraftigt att alternativen inte bedöms genomförbara.

Två öppna möten i Knivsta

Fram till 5 februari finns chans att tycka till om Trafikverkets lokaliseringsutredning. Efter att synpunkterna har samlats in kommer Trafikverket att presentera ett förslag till beslut och då kommer ett nytt samråd/granskning att hållas om den slutliga sträckan. I det skedet börjar också förhandlingar med fastighetsägare vars mark berörs av den kommande utbyggnaden. Men redan nu är det viktigt att tycka till för att kunna påverka vilket alternativ som väljs, meddelar Trafikverket.

Utöver digitalt samråd håller Trafikverket även två öppna möten i Knivsta: tisdag 23 januari klockan 16–19.30, i Knivsta kommunhus och onsdag 24 januari klockan 16–19.30, i Alsike skolas matsal.

Karta: Östuna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!