Efter sex års strid om deponi-planerna ska nu ärendet slutligen avgöras av Miljööverdomstolen. Domstolen har gett grönt ljus till att pröva Naturskyddsföreningens och en grupp närboendes överklagan. Bland dem som stöder synpunkterna i överklagan finns även Knivsta kommun och länsstyrelsen.
På andra sidan står det lokala företaget Östuna T & ÅV med Svante Smeds i spetsen. I skogarna utmed väg 273 vill de ta in upp till sju miljoner ton massor för deponering på ett område stort som 87 fotbollsplaner. Här ska även ske bearbetning av avfall.
Enligt Svante Smeds behövs en sådan här stor anläggning för att få ner antalet byggtransporter från storstäderna till andra delar av landet.
– Beslutet är bra för regionen, med avfallshantering och omställning, sa Svante Smeds förra året då mark- och miljödomstolen sa ja till företagets ansökan.
Han har denna gång avböjt att lämna fler svar.
Den överklagan som Miljööverdomstolen nu ska ta upp handlar om att företagets miljökonsekvensbeskrivning anses vara undermålig och att företaget, enligt de närboende, inte har utrett alternativa platser på rätt sätt.
Naturskyddsföreningen och de närboende anser också att påverkan på tjäder-populationen i området bryter mot artskyddsförordningen.
Oron är stor hos de närboende när det gäller både framtida buller, eventuella föroreningar i vattendrag och mer tung trafik på väg 273.
– Det är livsfarligt att gå utmed den här vägen redan i dag. Om det blir mer trafik kommer ingen att kunna bo här. Det blir omöjligt att komma ut från våra bostadsvägar när det ska komma en tung lastbil varannan–var tredje minut under högtrafik. Det kommer inte att funka, säger Inger Öster, 51, en av de närboende.
Både hon och Linnea Lindblad, 36, hoppas att deponiplanerna ska läggas ner. Men om de blir av, anser de att väg 273 behöver byggas om.
– Trafikverket har ställt en del krav på att det ska bli en till fil vid infarten till deponin om den blir av. Men vi behöver också exempelvis en gång- och cykelväg bort till Åby vägskäl eller bredare väg vid busshållplatserna och 50-sträckor på vissa avsnitt av vägen, säger Linnea Lindblad som har två barn i åldrarna 6 och 9 år.
Enligt företagets ansökan kommer i medeltal 140 lastbilstransporter per dag (70 lastbilar som åker tur och retur) med en medellast på 35 ton per bil att trafikera området cirka 250 dagar om året.