Oro för ökad trafik – nu ska jättedeponin prövas igen

Den planerade jättedeponin mellan Husby-Långhundra och Almunge tas upp i domstol – igen. ”Här kommer det att gå en tung lastbil varannan till var tredje minut om deponin blir av”, säger Inger Öster, en av de närboende som är oroliga inför framtiden.

Vissa bilar susar förbi i cirka 90 kilometer i timmen väldigt nära Inger Öster och Linnea Lindblad när de visar hur det är att promenera efter väg 273. "Om det blir ännu mer trafik kommer ingen att kunna bo här", säger Inger Öster.

Vissa bilar susar förbi i cirka 90 kilometer i timmen väldigt nära Inger Öster och Linnea Lindblad när de visar hur det är att promenera efter väg 273. "Om det blir ännu mer trafik kommer ingen att kunna bo här", säger Inger Öster.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta kommun2024-09-29 11:00

Nyheten i korthet

  • Miljööverdomstolen ska pröva en överklagan gällande den planerade jättedeponin mellan Husby-Långhundra och Almunge, efter sex års tvist om planerna.
  • Företaget Östuna T & ÅV vill ta in upp till 7 miljoner ton massor för deponering på ett område stort som 87 fotbollsplaner, vilket väckt oro bland närboende för ökad trafik och potentiella miljöskador.
  • Överklagan hävdar att företagets miljökonsekvensbeskrivning är undermålig och att de inte har utrett alternativa platser på rätt sätt. Närboende och Naturskyddsföreningen menar också att planerna strider mot artskyddsförordningen.

Efter sex års strid om deponi-planerna ska nu ärendet slutligen avgöras av Miljööverdomstolen. Domstolen har gett grönt ljus till att pröva Naturskyddsföreningens och en grupp närboendes överklagan. Bland dem som stöder synpunkterna i överklagan finns även Knivsta kommun och länsstyrelsen.

På andra sidan står det lokala företaget Östuna T & ÅV med Svante Smeds i spetsen. I skogarna utmed väg 273 vill de ta in upp till sju miljoner ton massor för deponering på ett område stort som 87 fotbollsplaner. Här ska även ske bearbetning av avfall.

Enligt Svante Smeds behövs en sådan här stor anläggning för att få ner antalet byggtransporter från storstäderna till andra delar av landet. 

– Beslutet är bra för regionen, med avfallshantering och omställning, sa Svante Smeds förra året då mark- och miljödomstolen sa ja till företagets ansökan.

Han har denna gång avböjt att lämna fler svar.

undefined
Under senare år har många barnfamiljer flyttat till området. "Jag vill inte att deponin blir av, men om den blir det så behöver väg 273 verkligen förbättras med helst en gång och cykelväg, eller med bredare väg vid busshållplatserna och 50-sträckor", säger Linnea Lindblad en av många som har skolbarn i området.
undefined
Inger Öster och Linnea Lindblad framför ett berg som sprängts nära infarten till det område där deponin planeras.

Den överklagan som Miljööverdomstolen nu ska ta upp handlar om att företagets miljökonsekvensbeskrivning anses vara undermålig och att företaget, enligt de närboende, inte har utrett alternativa platser på rätt sätt.

Naturskyddsföreningen och de närboende anser också att påverkan på tjäder-populationen i området bryter mot artskyddsförordningen.

undefined
Inger Öster som visar på den kurviga vägen där det skett olyckor och incidenter både med barn och brevbärare som blivit påkörda eller behövt kasta sig ner i diket. "Speciellt vintertid har jag skjutsat hem många barn, eftersom det redan är livsfarligt att gå utmed vägen", säger Inger Öster.

Oron är stor hos de närboende när det gäller både framtida buller, eventuella föroreningar i vattendrag och mer tung trafik på väg 273.

– Det är livsfarligt att gå utmed den här vägen redan i dag. Om det blir mer trafik kommer ingen att kunna bo här. Det blir omöjligt att komma ut från våra bostadsvägar när det ska komma en tung lastbil varannan–var tredje minut under högtrafik. Det kommer inte att funka, säger Inger Öster, 51, en av de närboende.

Både hon och Linnea Lindblad, 36, hoppas att deponiplanerna ska läggas ner. Men om de blir av, anser de att väg 273 behöver byggas om.

– Trafikverket har ställt en del krav på att det ska bli en till fil vid infarten till deponin om den blir av. Men vi behöver också exempelvis en gång- och cykelväg bort till Åby vägskäl eller bredare väg vid busshållplatserna och 50-sträckor på vissa avsnitt av vägen, säger Linnea Lindblad som har två barn i åldrarna 6 och 9 år.

undefined
Grusade skogsvägar har redan skapats in till det område i skogen där en jättedeponi planeras.

Enligt företagets ansökan kommer i medeltal 140 lastbilstransporter per dag (70 lastbilar som åker tur och retur) med en medellast på 35 ton per bil att trafikera området cirka 250 dagar om året.

600 000 ton massor

Knivstaföretaget Östuna T & ÅV har i flera år planerat för en 47 hektar stor deponi- och återvinningsanläggning i Vilsta, mellan Husby-Långhundra och Almunge. Området motsvarar 87 fotbollsplaner.

Verksamheten ska årligen kunna ta emot 600 000 ton schakt- och rivningsmassor för återvinning. På 30 års sikt handlar det om maximalt sju miljoner ton avfall som blir kvar i deponin.

Protester mot planerna kom tidigt från närboende. Men även länsstyrelsen och Knivsta kommun vill sätta stopp för anläggningen.

Karta: Infart till planerad deponi
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!