Tapeterna med pilblad och snirkliga blommor i milda och ibland lite murriga färger förknippas med god smak och klassisk brittisk elegans. Man känner nästan doften av möbelpolish, dammiga böcker och äkta mattor när man ser dem. För trots att de har nästan 150 år på nacken, lyckas de vara tidlösa och trendiga på samma gång – och de gör sig bra på Instagram. Mönster som ”Willow”, ”Pimpernel” och ”Strawberry Thief” syns i mängder av inredningsreportage och bloggar just nu. I början av oktober släpper H&M en klädkollektion med hans mönster och i dagarna öppnar en utställning om honom på Millesgården i Stockholm.
– Att han inspirerades av naturen och växtligheten passar oss svenskar – vi har ju ett speciellt och kärleksfullt förhållande till naturen. Dessutom älskar vi tapeter och har en stark mönstertradition. Vi köper betydligt mer tapeter än vad man gör i andra länder, säger Karin Ohlsson-Leijon, innehållschef på Elle Decoration.
LÄS MER: Klassiska tapetmönster kommer tillbaka
Hon har själv en nära relation till mönstren. När hon i åttaårsåldern fick välja väggbeklädnad till sitt flickrum föll valet på ett en blommig dröm från William Morris.
Att hans mönster tycks dyka upp överallt just nu tror hon beror på att ljust och fräscht-trenden, med vitmålade väggar och möbler i diskret grått, beige och svart, har fått konkurrens.
– De senaste åren har vi rört oss mot en mer ombonad stil, med mer mönster och färger. Där passar ju hans design in väldigt väl, säger Karin Ohlsson-Leijon.
Men William Morris gjorde betydligt mer än vackra mönster. Han föddes 1834 i London i en välbärgad familj och studerade teologi och klassiska språk i Oxford som ung. Där umgicks han i konstnärskretsar och försökte sig på både måleri och arkitektur, utan någon särskild framgång. I stället tog skrivandet över. I början ägnade han sig åt romantiska dikter med tema från medeltidens historia och myterna kring kung Arthur. Han skrev också fantasyromaner som sägs ha inspirerat författare som J.R.R Tolkien och C.S. Lewis.
Han var en mångsysslare i ordets rätta bemärkelse. Förutom författandet, tillverkade han möbler och designade typsnitt. Och han var en övertygad socialist.
– Han var med och grundade det socialistiska partiet i Storbritannien – det är det nog inte många som känner till. Och han var en drivande kraft i den så kallade Arts and Crafts-rörelsen.
Morris var, precis som rörelsen, kritisk till den industriella revolutionen. Han ansåg att människor for illa både av arbetsförhållandena i fabrikerna och av de massproducerade varorna, som enligt honom saknade själ och skönhet och bidrog till att hantverksskickligheten gick förlorad. Arts and Crafts-rörelsen eftersträvade en 1800-talsstil som en reaktion mot den nya tidens maskintillverkade produkter. Rörelsen slog vakt om hantverkskunnande, ville ha en småskalig tillverkning och uppmuntrade en personlig stil.
– Han förespråkade kvalité och menade att det fanns ett skönhetsvärde i spåren av ett mänskligt handlag; som hammarens avtryck i ett kopparföremål. Det borgade för en mänsklig värld, säger Maria Wiberg, intendent på Millesgården.
Han brann också för att människor skulle ha drägliga levnadsvillkor och slogs för rättvisa och jämlikhet. Han ansåg att alla hade rätt till ett vackert hem, men ironiskt nog var det få arbetare som hade råd att köpa de möbler, tyger och tapeter som han tillverkade, eftersom de var handgjorda och därmed dyra att tillverka.
Drottning Victoria var en av de välbärgade kunderna under senare delen av 1800-talet. Hon beställde ett tapetmönster med sina initialer till slottet Balmoral i Skottland. Och familjen Howard valde också Morris-tapeter till sitt slott Castle Howard i Yorkshire, senare känt som familjen Flytes hem i tv-serien ”En förlorad värld”.
LÄS MER: Ökat intresse för fototapeter
Men hur kommer det sig då att William Morris produktion överlevt och till och med känns modern?
– Han var en skicklig entreprenör och byggde upp ett stabilt företag som fortfarande finns och som är väldigt duktiga på att förvalta hans arv, säger Karin Ohlsson-Leijon.
Under sitt 62-åriga liv hann Morris formge runt 50 tapetmönster och hundratals tyger och broderier. Hans efterträdare har lyckats uppdatera dem, till exempel genom att förstora och ändra proportionerna och förstärka eller ljusa upp färgerna.
En som tagit William Morris till sig är Elisabeth Ljungberg. Hon har tapetserat två av rummen i sin lägenhet med hans mönster.
– Jag har ”Pimpernel” i köket och ”Seaweed” i vardagsrummet. Jag tror att jag omedvetet påverkats av att se dem i olika reportage och sociala medier för plötsligt kände jag bara att jag måste ha dem, berättar hon.
Och hon tror inte att hon kommer att tröttna. Tvärtom. För även om det är ett livligt mönster är färgskalan som hon har valt så diskret att det flyter samman och känns som en enhet.
– Det är inga problem att bryta av med andra accentfärger.
Karin Ohlsson-Leijon är inne på samma linje. Hon tycker inte att man behöver begränsa sig om man väljer en Morris-tapet – hur mönstrad den än är.
– Nej, inte alls! Man kan ha dem i vilket rum och till vilka möbler som helst. På det sättet är de väldigt välkomnande. Och tröttnar man är det ju bara att tapetsera om – det är ett relativt billigt och enkelt sätt att förändra sitt hem.
FEM TIPS!
VÅGA VÄLJA MÖNSTER
1. Tänk på att mönstren ofta är täta vilket gör att det flyter ihop till en enhet. Det gör att de inte uppfattas som röriga.
2. Tapetsera bara en vägg i rummet och plocka upp någon nyans från motivet och måla de övriga väggarna i den.
3. Sätt en panel nedtill och tapetsera bara den övre halvan av väggen.
4. En annan effektfull variant är att bara tapetsera botten av väggen och låta den övre halva vara enfärgad. Men i stället för att bryta av med en list eller liknande, kan man sätta saxen i tapeten och klippa runt blommor och blad så att kanten blir oregelbunden.
5. Välj enfärgat på gardiner, kuddar och övriga möbler. (TT)