Kanske minns du de romantiska solnedgångarna med ett älskande par i förgrunden som prydde insidan av dörren på vart och vartannat tonårsrum på 1980-talet? Eller barnkammare med hästar och motorcyklar i naturlig storlek på insidan av garderoben.
Fototapeten gjorde sitt intåg i de svenska hemmen via dörrarna hos den yngre generationen. Visst förekom det en och annan helvägg i någon gillestuga, men det var främst i barnens rum som det experimenterades med naturtrogna motiv.
– Då var fototapeterna en riktig utmaning att få upp, säger Irene Gimmersta, creative director på tapetföretaget Rebelwalls.
Tapeterna bestod av små fyrkanter och för att få en överblick över motivet var man tvungen att pussla ihop dem på golvet och dubbelkolla att inte någon ruta fattades. Sedan skulle varje ruta penslas med lim för att slutligen passas in på väggen. Nu för tiden är dock fototapeterna digitaltryckta direkt på numrerade våder.
Det handlar om att skapa illusioner och rymd, och det är vackra naturmotiv och coola stadsmiljöer som dominerar.
– De har alltid varit populära och är så fortfarande. Det är lite som Kalle Anka och Långben på julafton när de spänner upp den stora solfjädern från sin husvagn för att få en utsikt.
Vid sidan av naturscenerna är ytor och strukturer av olika slag, som ruffigt tegel, träslag och flagnad betong, mycket populärt.
Att de kallas fototapeter är lite missvisande eftersom motivet inte alls behöver bygga på ett fotografi. Poängen är att tapeten återger en hel bild och inte ett mönster som återupprepas.
Irene Gimmersta kallar dem för panoramatapeter och att de är populära just nu tror hon beror på den tekniska utvecklingen. Det har blivit enklare att tapetsera, plus att designen har blivit mindre förutsägbar. Det går också att förstora egna motiv.
– Det finns lika många tapetmotiv som personligheter. Men de som framför allt satsar på dessa väggprydnader är orädda personer, som inte ser på tapeter som ”hissmusik” utan som ett attribut som hjälper dem förmedla ett budskap med sin inredning.
Sofia Rosenlund, säljare på Colorama i Uppsala, tycker också att intresset för fototapeter verkar öka.
– Man kan skräddarsy en fototapet så att den får väggens exakta mått. Det är jättesmidigt, säger hon.
Hon märker dessutom att fototapeter blivit vanligare vid nyproduktioner.
– Oftast är ju väggarna vita i visningslägenheter, men det blir vanligare att inredningsarkitekter beställer en fototapet som en fondvägg. Och även i barnrum har det blivit vanligare.
Så mycket dyrare blir det inte heller, menar Sofia Rosenlund.
– De flesta av våra fototapeter kostar 295 kronor per kvadratmeter jämfört med vanliga tapeter som ligger på 240–1 500 kronor per rulle. Och eftersom fototapeter är måttbeställda blir det inget spill.
Även på Upsala Färg i Uppsala tycker man att trenden med fototapeter verkar hålla i sig.
– Absolut! Och intresset har funnits under en längre tid, säger butikssäljaren Michael Holtorf och säger också att den tekniska utvecklingen har stor betydelse.
– Den stora skillnaden mot tidigare är att allt fler leveratörer erbjuder laminerade tapeter. Det gör dem tåligare mot smuts och slitage och de är heller inte lika blanka. Den mattare ytan gör upplevelsen mer estetiskt tilltalande.
Han bläddrar i några av tapetböckerna och konstaterar att natur- och botanikmotiv är populärt. Han tipsar också om att det enklaste för kunden är gå in på leverantörernas hemsidor på internet och prova sig fram vad man gillar. Sedan kan tapeten måttbeställas och hämtas i butiken.
– När man väljer fototapet måste man utgå från rummet, men kanske främst efter sin egen känsla. Det ska kännas snyggt och man ska trivas med motivet, säger Michael Holtorf.
Men passar panoramamotiven i alla hus då? Kan man verkligen smacka upp Empire State Building i salen på en lantgård från 1700-talet? Irene Gimmersta är tveksam.
– Nja, skulle jag säga. Där kanske digitaltryck av klassiska motiv passar bättre, säger hon.
Hon tycker också att man kan ta hänsyn till tapeten när man möblerar resten av rummet. Att tänka på väggen som en displayyta som hjälper till att förhöja den synvilla man vill förmedla. Undvik att placera en byrå framför ett stort naturmotiv. cccc
Men man behöver inte bara hålla sig till en fönsterlös fondvägg – motivet avgör helt och hållet. Själv har Irene Gimmersta inte ens nöjt sig med att bara använda väggarna.
– Det kan bli kul med udda ytor. Vi har till exempel en tapet i taket i vårt hemmakontor och ett annat skräddarsytt motiv anpassat till våra stora sovrumsfönster. Det är tecknade svartvita klätterrosor som liksom växer runt själva fönstren, säger hon.