Ljust, vitt och fräscht har fått ge plats för mera färg. Mönster kommer som en ny trend och att det storblommiga är tillbaka på allvar. Inspiration hämtas från tidigare århundraden, bland annat barocken och 1600-talet, enligt trendexperter som Stefan Nilsson. Det passar dessutom in i hållbarhetstrenden, där vi gärna inreder med ärvda eller begagnade möbler och tyger. På Svenskt Tenn, som förvaltar formgivaren Josef Franks klassiska mönster, märker man att efterfrågan ökar.
– Det har med vår tid att göra. När det är mörkt omkring oss får man något att titta på och bli lite lycklig, säger kreativt ansvarige Thommy Bindefeld.
Många av mönstren skapades just under en mörk tid. Den österrikiske arkitekten Josef Frank kom till Sverige när antisemitismen spred sig i Europa innan andra världskriget. Estrid Ericson, grundare av Svenskt Tenn, hade redan samarbetat med honom och ordnade snart en anställning.
I dag är drygt ett 40-tal av Josef Franks mönster i produktion. Runt 200 skisser finns bevarade, omkring 160 av dem är skapade för tyger, resten för mattor och tapeter. Endast en handfull av mönstren har aldrig tryckts, därför att de anses för tidstypiska.
– Vi låter det växla. Vissa får vila så att man behåller intresset. Om vi skulle se alla, överallt och hela tiden skulle vi tröttna på dem, säger Thommy Bindefeld, som också är marknadschef.
Ungefär vartannat år lanseras ett nytt mönster. Vid nyproduktion väljer man något som känns samtida. Det senaste var Barranquilla, med rosa och gula blommor. Mönstret finns med vinröd botten och passar därför in i årets trendfärgskala, som har röda toner, gärna kombinerat med gult. Färgföretaget Pantone har dessutom presenterat en violett nyans som årets färg och lila återfinns i flera av Josef Franks mönster. Thommy Bindefeld förklarar att trenderna återspeglas i försäljningen.
– När det gäller tapetmönster ökar de med mörk botten. Samma gäller för textilier med svart botten.
Thommy Bindefelds eget favoritmönster Mirakel har just svart botten och passar utmärkt till kuddar. Han tipsar om att mönster kan plockas in på flera sätt i hemmet, som gardiner eller möbeltyg, förutom som kuddar.
– Josef Frank sade så fint: ”Vita väggar blir man bara stressad av medan mönster är avkopplande för då svävar fantasin iväg.” Och det stämmer. Man följer linjerna och bara sitter och tittar.
Klättrande lianer går igen i många av mönstren och det återspeglas i några nya som har skapats i ett unikt samarbete med tio designstudenter från Japan, USA, Storbritannien och Sverige. Syftet med projektet var att se hur den klassiska formgivningen tolkas av unga i vår tid. Det var inte planerat, men tre av studenternas bidrag var så bra att de ska tas upp i produktionen. Bara vid ett fåtal tidigare tillfällen har Svenskt Tenn tagit in helt nya mönster.
Svenskt Tenn ägs av en stiftelse vars uppgift är att förvalta arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank. Det genomförs flera konstnärliga samarbeten med designhögskolor och för några månader sedan öppnades en ny sömnadsateljé som ett integrationsprojekt. På samma sätt som Josef Frank som nyanländ till Sverige fick jobb på Svenskt Tenn har skräddare från Syrien fått börjat arbeta där.
– Det känns så självklart när man tänker tillbaka på historien och vad Estrid Ericson gjorde, säger Thommy Bindefeld.
Genom beställningarna till ateljén ser man hur textilier används i hemmet.
– Det är väldigt mycket gardinuppsättningar.
Kuddar sys också upp till försäljning på nätet. Thommy Bindefeld tror att nya generationer upplever de tidlösa mönstren på ett nytt sätt.
– Vissa klassiker, som tulpanmönstret som var jättestort på 1980-talet börjar komma tillbaka. Det finns ett stort intresse både i Sverige och internationellt och jag tror absolut att mönster och färg i inredning fortsätter öka. (TT)