Lilla Åby utanför Tärnsjö åker man snabbt igenom, även om man håller 50 som skyltarna visar. Några hus, en gemensam plats för postlådorna, en hållplats och sedan är du förbi. Men vägbelysning under dygnets mörka timmar har man haft i nästan alla tider. Fem stolpar med lika många lampor har belyst landsvägen.
Här vill de boende ta över vägbelysningen i egen regi, sedan kommunen valt att släcka ned de flesta av de lampor man har längs landsvägarna i kommunen. Ärendet blir ett pilotfall för kommunen och blir närmast något för Trafikverket att besluta om.
– Det är kommunens anläggning, men den står längs en statlig väg som Trafikverket ansvarar för. Vi vill testa och se hur Trafikverket ställer sig och hur ett övertagande till privatpersoner eller en samfällighet kan gå till. Anläggningen i Åby är den minsta och de boende där är intresserade att ta över. Därför valde vi ut den platsen, säger Tord Lillja, kommunens trafikingenjör.
I Åby visar Per Möller belysningsstolparna som står innanför staketet på hans tomt. Han är samtidigt även ordförande i samhällsbyggnadsnämnden där han företräder Centerpartiet. Den nämnd som för några år sedan tog beslutet att släcka omkring 800 ljuspunkter längs enskilda och statliga vägar i kommunen. Ett beslut som fick en del kritik från boende vars byar mörklades.
Han har förståelse för att folk reagerar på att han kan vara en av de första som får ljuset tillbaka.
– Det är klart att det kan sticka i ögonen hos många att just jag är inblandad i det här projektet. Men vi provar här och ser sedan om det här kan tillämpas på fler platser i kommunen, förklarar han.
Kostnader och ansvarsfrågor kring anläggningen är frågor som de boende i Åby vill ha svar på.
– Fyra av de fem stolparna står innanför staketen och därmed på privat mark, vad innebär det? Det ska bli intressant att höra vad Trafikverket anser, säger Per Möller.
Vägbelysningen är en viktig fråga för många på landsbygden, inte bara i Heby. Att ge föreningar eller samfälligheter möjlighet att själva driva och betala för sin belysning kan vara en lösning på fler ställen.
– I Heby kommun var vi tidiga med att ta principbeslutet att bara hålla med belysning längs kommunala vägar och gator. Men jag vet att Tierp, Östhammar, Knivsta och flera andra kommuner ute i landet tittar på hur vi gör, säger Tord Lillja.
Det var redan 2019 som Heby kommun tog beslutet när nya riktlinjer för park- och gatubelysning i Heby fastställdes. Principen i beslutet är att gatubelysning längs statliga och enskilda vägar inte ska skötas av kommunen. Trafikverket har sedan dess tagit över en del belysning, men har andra kriterier för när det anses nödvändigt. Men det var först förra hösten som den största delen av beslutet verkställdes. Och reaktionerna bland boende kom snabbt.
– Det minsta man kan begära är att kommunen ska hjälpa oss gentemot Trafikverket för att få belysningen tillbaka. Heby kommun har resurser som inte vi har, sade exempelvis Kristina Flodström i Sillbo sedan kommunen släckt att belysning genom byn.
Det startades även en namninsamling för att förmå politikerna att tänka om och tända lamporna igen.
Frågan om belysning längs de vägar som Trafikverket sköter är inte ny och situationen i Heby är inte unik. Det menar Henrik Gidlund på Trafikverket.
– Det här är en gammal fråga som blivit aktuell igen på grund av de höga kostnaderna att underhålla gamla belysningsanläggningar och berör de flesta kommuner i hela Sverige, säger han.
Får samfälligheter ta över ansvaret för vägbelysningen?
– Det är inte ovanligt att samfälligheter har belysningar på det statliga vägnätet. Så länge anläggningen är trafik- och elsäker har vi inga synpunkter utöver att det ska finnas ett ledningsavtal med rätt ägare, svarar Henrik Gidlund.
Hur de boende i Åby kommer att göra om Trafikverket säger ja vet inte Per Möller.
– Vi behöver bland annat få veta hur mycket det kan kosta oss även i framtiden. Om stolparna behöver bytas ut, måste vi då sätta upp stolpar som är godkända enligt Trafikverkets nya krav på trafiksäkerhet? I dag kostar sådana stolpar 35 000 kronor styck. Blir ett övertagande för stökigt för oss får kommunen helt enkelt komma och ta ned stolparna, säger Per Möller.