Vägmötet drog fullt hus: "Gimo blir ett farthinder"

Det gick knappt att hitta parkering vid bygdegården i Uppskedika när Trafikverket höll samrådsmöte om sista etappen av väg 288. Suget efter att få veta mer och – kanske främst – lufta sina farhågor var stort.

Trafikverket hade kallat till samråd i bygdegården i Uppskedika. Runt 150 personer kom.

Trafikverket hade kallat till samråd i bygdegården i Uppskedika. Runt 150 personer kom.

Foto: Catrin Pihl

Gimo2024-01-18 16:30

Kanske var intresset en aning större än Trafikverkets tio personer starka delegation hade förutsett.

Runt 150 personer klämde in sig i stora salen och de flesta ville nog egentligen diskutera själva dragningen. Men där kunde Trafikverket inte annat än be de som är kritiska till den lösning som valts att höra av sig till politikerna.

– Vi har fått detta uppdrag som en beställning och det är den här dragningen av vägen vi är här för att berätta om, sa projektledaren Jan Nyman och gav åhörarna en snabbgenomgång av sträckan.

undefined
Jan Nyman, projektledare på Trafikverket, kunde inte förklara varför Gimo inte ingår i projektet längre. "Det är den här sträckan vi fått i uppdrag att bygga."

Projektet med att bygga om väg 288 till mötesfri med vajerräcken drogs igång 2010, då påbörjades etapp 1 mellan Jälla och Hov. Etapp två mellan Hov och Alunda blev klar 2015, sedan följde tredje etappen mellan Alunda och Gimo som invigdes 2017. Så långt hade Region Uppsala via länstransportplanen satsat cirka 850 miljoner kronor på vägen.

Den dragning av sista etappen mellan Gimo och Börstil som nu ligger på planeringsbordet är den dyraste. Det ska byggas mötesfri väg hela sträckan för att trafiken ska flyta på, i max 100 km/h, är tanken. Det ökar trafiksäkerheten, menar Trafikverkets planerare. Vägen ska dras söder om Hökhuvud, med bland annat ny bro över Olandsån, till en sammanlagd kostnad av 550 miljoner kronor.

Just kostnaden kom upp som en fråga på mötet. "Kan ni vara säkra på att budgeten håller ända fram till byggstarten 2027?"

– Än så länge ser det ut att räcka, svarade Jan Nyman diplomatiskt.

undefined
Ingemar Eriksson i Lysta tror att bullret från vägen kommer öka när den dras över hans skogsskifte.

Trafikverket hade särskilt bjudit in de närmast berörda, de som får avstå mark till vägbygget och de som kommer bo intill med allt vad det innebär av buller och andra störningar. Ingemar Eriksson i Lysta till exempel, kommer få trafikbullret närmare inpå knuten. Han har talat om vad han tycker förut, och låter lite resignerad nu.

– Vägen ska ju gå där den går och vi som är närmast berörda får lämna synpunkter på detaljer som drabbar oss specifikt och det hoppas jag att fler än jag kommer göra, säger han.

Flera som tagit sig till mötet kommer att få åkermarken delad, och de hade frågor om hur tillgängligheten ska lösas. 

Trafikverket har krav på sig att ersätta drabbade för förlorad mark och se till att bullergränser inte överskrids samt att markägarna ska komma åt sina ägor. Det kommer byggas flera så kallade faunabroar för att djur ska kunna korsa vägen, samt tunnlar under vägen för bättre framkomlighet. 

Sedan ska det byggas cykelväg bitvis längs sträckan. Tanken är att cyklisterna ska kunna nyttja den gamla vägen där så är möjligt.

undefined
Så här ska nya delen av väg 288 mellan Gimo och Börstil dras. Den befintliga vägen syns i blått och grått.

Flera i salen ville veta varför just denna "kompromisslösning" valts ut och menade att det funnits andra, bättre förslag till dragningar av den sista etappen.

"Det känns som en kompromiss för att företagarna i Gimo vill att vägen ska gå genom byn. Nu kommer Gimo bli ett farthinder, varför inte dra vägen utanför samhället?" Det undrade en i publiken och fick medhåll från flera andra.

Andra ville veta om Trafikverket verkligen räknat på hur mycket man tjänar i tid på att åka den föreslagna sträckan. "Det är för få och för korta omkörningsfält", menade en man.

Ingemar Eriksson håller med. 

– Trafiken kommer stoppas upp av långsamtgående fordon, det ser man bara genom att titta på kartan. Men det upptäcker nog inte planerarna förrän 2030 då vägen tas i bruk.

Remissomgången avslutas den 7 februari. Därefter ska synpunkterna som kommit in sammanställas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!