Kanske var intresset en aning större Àn Trafikverkets tio personer starka delegation hade förutsett.
Runt 150 personer klÀmde in sig i stora salen och de flesta ville nog egentligen diskutera sjÀlva dragningen. Men dÀr kunde Trafikverket inte annat Àn be de som Àr kritiska till den lösning som valts att höra av sig till politikerna.
â Vi har fĂ„tt detta uppdrag som en bestĂ€llning och det Ă€r den hĂ€r dragningen av vĂ€gen vi Ă€r hĂ€r för att berĂ€tta om, sa projektledaren Jan Nyman och gav Ă„hörarna en snabbgenomgĂ„ng av strĂ€ckan.
Projektet med att bygga om vÀg 288 till mötesfri med vajerrÀcken drogs igÄng 2010, dÄ pÄbörjades etapp 1 mellan JÀlla och Hov. Etapp tvÄ mellan Hov och Alunda blev klar 2015, sedan följde tredje etappen mellan Alunda och Gimo som invigdes 2017. SÄ lÄngt hade Region Uppsala via lÀnstransportplanen satsat cirka 850 miljoner kronor pÄ vÀgen.
Den dragning av sista etappen mellan Gimo och Börstil som nu ligger pÄ planeringsbordet Àr den dyraste. Det ska byggas mötesfri vÀg hela strÀckan för att trafiken ska flyta pÄ, i max 100 km/h, Àr tanken. Det ökar trafiksÀkerheten, menar Trafikverkets planerare. VÀgen ska dras söder om Hökhuvud, med bland annat ny bro över OlandsÄn, till en sammanlagd kostnad av 550 miljoner kronor.
Just kostnaden kom upp som en frÄga pÄ mötet. "Kan ni vara sÀkra pÄ att budgeten hÄller Ànda fram till byggstarten 2027?"
â Ăn sĂ„ lĂ€nge ser det ut att rĂ€cka, svarade Jan Nyman diplomatiskt.
Trafikverket hade sÀrskilt bjudit in de nÀrmast berörda, de som fÄr avstÄ mark till vÀgbygget och de som kommer bo intill med allt vad det innebÀr av buller och andra störningar. Ingemar Eriksson i Lysta till exempel, kommer fÄ trafikbullret nÀrmare inpÄ knuten. Han har talat om vad han tycker förut, och lÄter lite resignerad nu.
â VĂ€gen ska ju gĂ„ dĂ€r den gĂ„r och vi som Ă€r nĂ€rmast berörda fĂ„r lĂ€mna synpunkter pĂ„ detaljer som drabbar oss specifikt och det hoppas jag att fler Ă€n jag kommer göra, sĂ€ger han.
Flera som tagit sig till mötet kommer att fÄ Äkermarken delad, och de hade frÄgor om hur tillgÀngligheten ska lösas.
Trafikverket har krav pÄ sig att ersÀtta drabbade för förlorad mark och se till att bullergrÀnser inte överskrids samt att markÀgarna ska komma Ät sina Àgor. Det kommer byggas flera sÄ kallade faunabroar för att djur ska kunna korsa vÀgen, samt tunnlar under vÀgen för bÀttre framkomlighet.
Sedan ska det byggas cykelvÀg bitvis lÀngs strÀckan. Tanken Àr att cyklisterna ska kunna nyttja den gamla vÀgen dÀr sÄ Àr möjligt.
Flera i salen ville veta varför just denna "kompromisslösning" valts ut och menade att det funnits andra, bÀttre förslag till dragningar av den sista etappen.
"Det kÀnns som en kompromiss för att företagarna i Gimo vill att vÀgen ska gÄ genom byn. Nu kommer Gimo bli ett farthinder, varför inte dra vÀgen utanför samhÀllet?" Det undrade en i publiken och fick medhÄll frÄn flera andra.
Andra ville veta om Trafikverket verkligen rÀknat pÄ hur mycket man tjÀnar i tid pÄ att Äka den föreslagna strÀckan. "Det Àr för fÄ och för korta omkörningsfÀlt", menade en man.
Ingemar Eriksson hÄller med.
â Trafiken kommer stoppas upp av lĂ„ngsamtgĂ„ende fordon, det ser man bara genom att titta pĂ„ kartan. Men det upptĂ€cker nog inte planerarna förrĂ€n 2030 dĂ„ vĂ€gen tas i bruk.
RemissomgÄngen avslutas den 7 februari. DÀrefter ska synpunkterna som kommit in sammanstÀllas.