Debatten om bygget av väg 288 fortsätter. Markägare i framför allt Hökhuvud har gått samman för att protestera mot delar av den lösning av sista etappen som prioriteras av Trafikverket.
Ett 30-tal markägare har undertecknat skrivelsen, som rör hela sträckan från Lysta till Uppskedika. Protesterna riktar sig framför allt mot att fastigheter delas och att bullret ökar kraftigt i ett antal bostäder som en följd av fartökningen.
Bland dem som skrivit på finns Ingemar Eriksson som är ordförande för LRF Hökhuvud-Harg och hans granne Åke Andersson.
– Vi tycker att vägen kan breddas i nuvarande läge. Man behöver inte bygga nytt med allt vad det innebär i form av förändrade villkor för lantbrukarna, säger Ingemar Eriksson.
– I stort sett alla som skrivit på skulle drabbas även av att vägen breddas, men skadorna blir värre om det byggs en ny väg, säger han.
Trafikverket har pekat ut ett alternativ där vägen klarar en hastighet av 100 km/h i 95 procent av sträckan. Det innebär att Hökhuvuds samhälle rundas. Här passerar i dag vägen mitt i byn, nära bebyggelse, ett halvt stenkast från kyrkan. Det betyder att trafikanterna måste sakta in till 50.
– 100-kravet får man bortse från. Hökhuvud får väl vara ett "farthinder" då, menar Åke Andersson.
– Avsnitt med sänkta hastigheter finns på flera ställen längs vägen, bland annat i Gimo och strax före Jälla.
Vi står i en snödriva vid Ingemar Erikssons gård och blickar ut över ett snödisigt landskap. En bit bort syns Hökhuvuds kyrka. Mellan oss och kyrkan ska den nya vägen gå enligt senaste förslaget. Står man helt tyst och lyssnar kan man ana trafikbruset från nuvarande väg 288. I framtiden kan det bli mycket mer än ett brus.
– Fler kommer drabbas. De som idag tror att de slipper vägen kommer upptäcka att den ökade hastigheten även ger mer buller, det låter mer när man kör fort, säger Åke Andersson.
Dessutom, menar han, blir den tänkta lösningen med bro över Olandsån inte optimal. Här kommer vägen ändå smalna av över bron och då bromsas trafiken upp likafullt.
Hur stor chans har de då med sin skrivelse?
Trafikverkets prioriterade dragning förordas av flest remissinstanser. Men samtidigt fördyrar just den sträckan hela projektet kraftigt och nu utreds nya lösningar utan den dragning som påverkar Lysta. Väljs någon av dessa får de som protesterar gehör.