288 på väg mot byggstart – nu får grannarna tycka till

Sista etappen av väg 288, mellan Gimo och Börstil, kommer att ta flera avgörande steg under 2024. Just nu pågår samråd, vilket betyder att den som vill kan lämna synpunkter på vägbygget.

Väg 288 mellan Gimo och Börstil ska byggas om, kurvor ska rätas ut och vägen ska bli mötesfri för att tillåta maxhastigheten 100 km/h. Projektledare på Trafikverket är Jan Nyman.

Väg 288 mellan Gimo och Börstil ska byggas om, kurvor ska rätas ut och vägen ska bli mötesfri för att tillåta maxhastigheten 100 km/h. Projektledare på Trafikverket är Jan Nyman.

Foto: Catrin Pihl/Maria Hedenlund

Östhammar2024-01-11 05:00

Den 17 januari ska det även hållas möte på bygdegården i Uppskedika och då är Trafikverkets projektledning på plats för att svara på frågor från boende och andra berörda. Redan nu finns det åsikter om vägbygget, enligt Trafikverket, men väntar med redovisningen.

– Samrådstiden går ut 7 februari och därefter ska vi sammanfatta de synpunkter som kommit in. Men sådana här projekt brukar orsaka debatt, säger projektledare Jan Nyman vid Trafikverket.

undefined
Jan Nyman är projektledare på Trafikverket. "Nu pågår samrådet om väg 288 och vi kommer att sammanställa synpunkterna efter 7 februari."

Vägen får en helt ny sträckning från Lysta till Gunbyle. Den dras förbi Hökhuvud, där det i dag är 50 km/h. Kurvor ska rätas ut och vägen görs mötesfri för att det ska vara möjligt att uppfylla kravet på att 95 procent av vägen ska tillåta en maxhastighet på 100 km/h. Det kommer också kräva ett brobygge över Olandsån vid Lysta, något som Lystabor tidigare motsatt sig

Gång- och cykelväg ska dras från Bruksgatan i Gimo till den nya korsningen mot Hökhuvud. Resterande sträcka ska man kunna cykla längs den gamla vägen.

I Börstil vid korsningen med väg 76 byggs en rondell.

undefined
Här ska vägen dras mellan Gimo och Börstil. I norr avslutas den med en rondell i korsningen med väg 76.

I vissa delar kommer den nya vägen betyda stora ingrepp i skogs- och jordbruksmarker, och bygget kommer också inkräkta på kulturmark och fornlämningar. När vägar byggs är det obligatoriskt att söka tillstånd hos länsstyrelsen, som i sin tur kräver arkeologisk utredning av marken så att man inte drar vägen över värdefulla fynd.

Under hösten har arkeologerna från Statens historiska museer grävt i området, men väderförhållandena blev för tuffa i slutet av november så de fick avbryta arbetet i förtid. En del fynd gjordes, i form av bosättningar från förhistorisk tid, sannolikt äldre järnålder. 

– Vad fynden kan få för konsekvenser för vägbygget är för tidigt att säga, de kommer fortsätta gräva till våren när snön tinat bort, säger Jonas Svensson Hennius, antikvarie vid länsstyrelsen i Uppsala län.

undefined
Vid Lysta ska väg 288 bland annat vika av för att runda Hökhuvud, där man i dag får köra max 50 km/h.

Arbetet med den sista etappen av väg 288 har dragit ut på tiden. Dagens sträckning var aktuell redan 2019, men pausades eftersom det fattades finansiering och under tiden utreddes en billigare variant. Men våren 2022 fattade Region Uppsala beslut om att skjuta till mer pengar och man återgick till den ursprungliga planen.

Efter samrådet ska synpunkterna tas om hand och sedan presenteras det slutgiltiga förslaget hösten 2024.

Fotnot: Samrådsmötet i Uppskedika äger rum 17 januari kl 1820.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!