V kräver ökad trygghet för UL-chaufförer

Efter att UNT uppmärksammat busschaufförernas situation i Knivsta kräver nu Vänsterpartiet i länet förändrade regler för bussupphandlingar. Samtidigt vill facket veta orsaken till att de två skyddsombuden sparkats.

Sverker Åslund (V) och Anders Blixt, ombudsman vid Kommunal, kritiserar Region Uppsalas bussupphandlingar.

Sverker Åslund (V) och Anders Blixt, ombudsman vid Kommunal, kritiserar Region Uppsalas bussupphandlingar.

Foto: Region Uppsala, UNT arkiv, privat

Knivsta2021-04-27 06:30

– Vi ska lämna in en motion där vi vill att regionfullmäktige ska besluta om att personalen ska tas över av det företag som vinner en kollektivtrafikupphandling, säger Sverker Åslund (V), ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, och fortsätter:

– Det är viktigt för anställningstryggheten och för att personalen ska kunna känna att de kan påtala missförhållanden utan att riskera att få foten. Att just fackliga företrädare blir uppsagda är anmärkningsvärt och väldigt olyckligt.

undefined
Mohlins bussar vann Region Uppsalas upphandling i februari ifjol och tog över delar av lokal- och skolbusstrafiken från årsskiftet efter Sambus. Bussarna körs under UL:s varumärke.

Av de cirka 140 UL-chaufförer som anställdes från årsskiftet av Mohlins bussar erbjöds 90 provanställningar i ett halvår. Övriga 50 blev timanställda. Enligt bussföretaget har totalt tre provanställda förare sagts upp i förtid.

Både Vänsterpartiet i Uppsala län och facket anser att ett så kallat verksamhetsövertagande, som inte är ovanligt vid tågtrafikupphandlingar, bör gälla även vid upphandlingar av busstrafik. Då måste personalen tas över av en ny arbetsgivare.

I måndagens UNT försvarade regionrådet Johan Örjes (C), trafik- och samhällsutvecklingsnämndens ordförande, provanställningarna. Han sa också att arbetsmiljön vid Knivstadepån, som kritiserats hårt av de uppsagda skyddsombuden, är arbetsgivarens ansvar.

undefined
Den tidigare utdömda bussdepån i Knivsta används fortfarande av UL:s förare som är anställda av Mohlins bussar.

Sverker Åslund hoppas att partiets motion ska få de övriga politikerna i regionfullmäktige att ändra sig.

– En verksamhetsövergång är så mycket bättre för alla. Om personalen mår bra så gör de ett bättre jobb och det är i förlängningen bra för våra resenärer, säger han.

Anders Blixt, ombudsman vid Kommunal med särskild inriktning mot arbetsrätt, säger att det finns frågor som måste redas ut när det gäller de två Knivstachaufförernas i förtid avslutade anställningar, inte minst eftersom de ”dessutom råkar vara Kommunals lokala ombud”.

undefined
Ombudsmannen Anders Blixt undrar på vilka grunder som skyddsombuden i Knivsta sparkats. "Förarna har lång erfarenhet och har jobbat för andra bussföretag utan några anmärkningar", säger han.

Risken är, enligt Anders Blixt, att provanställda inte vågar engagera sig fackligt.

– Ja, och det är förkastligt. Som provanställd krävs inte mycket för att bli av med sitt jobb och den anställde kan inte få till stånd en rättslig prövning av arbetsgivarens skäl för att avbryta anställningen.

Den här veckan planeras ett möte mellan Mohlins bussar och Kommunal. Enligt uppgifter till UNT ska då bussföretaget, som förnekar att uppsägningarna och arbetsmiljökritiken har ett samband, berätta på vilka grunder chaufförerna har sagts upp.

undefined
Busschaufförerna äter bland annat lunch i lokaler som ligger vägg i vägg med den avstängda delen av Knivstadepån där rummen är fulla med mögel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!