– Du får inte plats! Vi kan inte ta upp allt positivt med motion, säger Carl Johan Sundberg.

Han är professor vid Karolinska institutet och profilerad inom motionsfrågor. Vi mår helt enkelt bättre av motion, säger han, och så lär vi oss lättare, får bättre minne och mer fysisk ork. Dessutom minskar motion risken för flera sjukdomar:

– Motion ger lägre blodtryck, bättre blodsockerkontroll, minskar blodfetterna, stärker hjärtat, motverkar blodproppar, och minskar risken för cancer, som tjocktarmscancer och bröstcancer, säger Carl Johan Sundberg.

Artikelbild

| Lite motion är väldigt mycket bättre än ingen och den största relativa effekten får den som går från ingen motion till någon.

Just när det gäller cancer lyfter han också motionens goda effekter på välbefinnandet för den som är under behandling.

– Cancerrelaterad trötthet är ofta det tyngsta för patienterna under en behandling. Motion gör då att patienten mår bättre, säger han.

LÄS MER: Motion förlänger livet för alla

Motion är också en så fiffig kur att det för dig som är stillasittare räcker med lite motion för att effekten ska bli stor.

– Lite motion är väldigt mycket bättre än ingen och den största relativa effekten får den som går från ingen motion till någon. Så ta ett varv runt kvarteret på lunchen och upptäck livet, säger Carl Johan Sundberg.

Om motion nu är så fantastiskt, hur bra är vården på att ordinera motion till patienterna?

– Bättre än förr, även om det ännu är ett lapptäcke; det ser inte lika bra ut överallt. Men den yngre generationen läkare är mer informerad än den äldre, så det kommer att bli bättre, säger Carl Johan Sundberg.

LÄS MER: Motion skydd mot hjärtsvikt

Varför är då motion så bra? Johan Sundström är professor på Uppsala universitet och forskar mycket om risker för hjärt- kärlsjukdomar.

– När man bygger upp muskler bygger man också in massor av fina blodkärl, kapillärer, i musklerna. Det fungerar lite som man fick lära sig på elläran i skolan – med massor av parallellkopplade elledningar sjunker motståndet. När det gäller blodkärlen får du lägre blodtryck när blodet får fler vägar att ta.

Börjar du bygga upp din muskulatur genom fysisk aktivitet kommer kroppen in i en positiv spiral. Med större muskelmassa ökar förbränningen när man tränar. Då går du ner i vikt och det blir lättare att träna.

I princip finns ingen övre gräns för när fysisk aktivitet går över till att bli en risk, säger Johan Sundström.

– Pratar vi eliten på Vasaloppet så har de en ökad risk för förmaksflimmer, men de har å andra sidan minskat så många andra risker genom sin träning.

LÄS MER: Motion räddar livet efter hjärtinfarkten

Både Carl Johan Sundberg och Johan Sundström tror att vi kommer att få se många fler studier som visar att motion minskar risken att bli sjuk, exempelvis få en hjärtinfarkt eller drabbas av återfall i cancer. Johan Sundström ser också ett nytt fält som forskningen kommer att lyfta framöver.

– Planetary health kallas ett nytt forskningsfält. Där försöker man se inte bara effekter på min hälsa om jag motionerar utan även andras. Om du ställer bilen och promenerar till jobbet minskar utsläppen av småpartiklar i luften, vilket innebär att någon annan kanske inte får hjärtinfarkt av luftföroreningar.