Måste kommunen ha en egen digital studio?

Märklig prioritering när många andra verksamheter tvingas spara.

Stadshuset i Uppsala. Snart med en kommunal digital studio?

Stadshuset i Uppsala. Snart med en kommunal digital studio?

Foto: Isak Olsson

Ledarkrönika2024-02-06 09:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunstyrelsen samlas på onsdag och på ärendelistan finns tjänsteskrivelsen "Inhyrning av digital studio i stadshuset". Beräknad kostnad för den föreslagna satsningen på en sådan studio beskrivs vara 8,7 miljoner, plus en hyra på 1,5 miljoner kronor per år i ett hyresavtal på 10 år. Addera personalkostnader till det. 

I skrivelsen upprepas bland annat ökade behov av digitala event. Men måste kommunen verkligen ha en egen studio? 

Som argument nämns att bland annat Vattenfall och landets största arbetsgivarorganisation Sveriges kommuner och regioner har egna studior. En mer relevant jämförelse vore att se om andra kommuner har det och vad det i så fall har inneburit. 

I skrivelsen står det även att "Möjligheterna att hyra in sig i en extern studio i Uppsala har undersökts och det har konstaterats att det inte finns något alternativ som möter kommunens behov". Då undrar man genast vad det är för skyhöga krav som kommunen ställt, som gör att inga privata aktörer med studior och tjänster inte kommer på fråga.

Till kommunstyrelsesammanträdet finns även tjänsteskrivelsen "Policy för kommunikation inom Uppsala kommunkoncern", en justerad policy där begreppet "varumärke" i olika former har strukits på flera ställen. Det är välkommet och på tiden. I flera år har vi på den här sidan ifrågasatt den del av kommunens kommunikationsarbete som siktar in sig på pr och varumärkesbyggande. Marknadsföring kan nämligen krocka med transparens och kritisk granskning. Mer än en gång har Uppsalas kommunikationsavdelning ställt sig i vägen för journalistik, där en avbruten intervju med en förskolechef i SVT Uppsala under 2021 sändes för allmän beskådan.

Om kommunikationsavdelningen vill släppa "varumärkesbyggandet" är det som sagt utmärkt, bättre sent än aldrig. 

Men beslutsfattare behöver uppenbarligen även fortsatt fundera över prioriteringar. Antalet anställda på kommunikationsstaben har på bara några år börjat närma sig 100. Det ökade antalet kommunikatörer, och "roliga" satsningar som en studio, kommer med en prislapp. 

Med tanke på och att många verksamheter tvingas spara i ekonomiskt svåra tider är det märkligt att det alltid tycks finnas mer pengar och fler idéer så fort kommunikation kommer på tal. 

Om det nu är så viktigt med en kommunal digital studio i stadshuset vore det säkert enkelt att presentera bättre argument än som hittills framkommit.