Svensk miljölagstiftning upplevs ibland som hård, orättvis och mycket tidsödande med prövning i olika instanser. Vad gäller tidsåtgången kan det finnas skäl för kritik. Men i övrigt ska vi vara glada att Sverige är en rättsstat och att det inte går att börja bryta kalk, malm eller bygga en bro utan hänsyn till naturen och grundvattnet, utan en ordentlig genomlysning och sammanvägning av alla intressen.
Fallet Cementa på Gotland avslutades i december med att Mark- och miljödomstolen gav tillstånd för fyra års kalkbrytning i Slite. Det berodde inte på att problemen med grundvattnet eller hotet mot vissa arter ansågs lösta, utan på att andra intressen tog över. ”Kalkstensbrytningen i Slite behövs för att tillgodose ett allmänintresse av större vikt … det föreligger förutsättningar för att bevilja undantag”, heter det i domen (13/12).
Allmänintresset består av att en övervägande del av betongen som används i Sverige kommer från Gotland. Det skärpta säkerpolitiska läget från 2022 spelade också in. ”Inhemsk kalkbrytning är av stor betydelse för totalförsvaret”, konstaterade MSB (13/12).
På torsdagen sade Mark- och miljödomstolen ja till en återstart av gruvbrytningen i Dannemora. Länsstyrelsen har hela tiden stått fast vid sitt nej, eftersom gruvan skulle påverka de omgivande vattendragen negativt (UNT 13/4). Ännu en järnmalmsgruva i Sverige har knappast heller ett stort samhällsintresse, men domstolen gav ändå sitt tillstånd, ett mycket positivt besked för jobben och ekonomin i hela regionen.
Kommer domstolen att vara lika förstående inför behovet av en ny bro över Fyrisån, rakt genom Åriket vid Ultuna? Kommunfullmäktige i Uppsala har satsat på det då man går vidare med planerna på spårväg från den kommande nya stationen i Bergsbrunna (UNT 22/6). ”Vi kommer att skicka in väl förberedda handlingar för att bron ska godkännas”, säger Mario Rivera, projektledare för spårvägen.
Kommer grundvattenfrågan eller arterna i den känsliga miljön att sätta stopp för den nya bron? Kan broförbindelsen byggas men bara inte för tunga spårvagnar? Frågorna hänger i luften och det är mycket bråttom efter all politisk turbulens om utbyggnaden i sydöstra staden.
Detaljplanen för hela området kommer att ta tid, då alla sakägare ska få säga sitt. Sedan ska länsstyrelsen göra sin prövning innan ärendet hamnar hos domstolen. Prövningen i Mark- och miljödomstolen lär också ta sin tid, men utslaget kommer att bli rättvist och hållbart över tid. En domstol kan inte lastas för att företag inte gjort grundjobbet i sin ansökan, inte heller för obeslutsamma kommunpolitiker.