Undanflykter ger inte Knivstabor någon färdtjänst

En färdtjänst som inte kommer är ett underbetyg åt samhället.

Färdtjänsten måste fungera för dem som har rätt till den.

Färdtjänsten måste fungera för dem som har rätt till den.

Foto: Thomas Möller

Ledare2023-01-14 05:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Det finns olika sätt att mäta anständigheten i ett samhälle. Ett är hur vi agerar mot dem som är i behov av extra stöd för att kunna leva sitt liv på (hyfsat) samma premisser som alla oss andra.

Med det som måttstock blir betyget för Knivsta kommun så där.

UNT har i ett antal artiklar beskrivit läget inom färdtjänsten i kommunen. Den 4 januari skrev vi om hur Knivstabon Maral Galvani under hösten försökt beställa färdtjänst, men vid två tillfällen fått nej från Taxikurir som kör för Cabonline, som ansvarar för körningarna. Hon berättade också för UNT att hon blivit otrevligt bemött i taxiväxeln.

Till saken hör att Maral Galvani är beroende av sin elrullstol för att kunna förflytta sig utomhus, och därför behövs en taxibuss när hon ska utnyttja sin rätt till färdtjänst. Taxikurir har dock krävt att taxibussen bokas i förväg, helst ett dygn innan, vilket försvårar mer spontana resor.

Cabonline hävdar dock att det inte stämmer att man måste boka taxibussar ett dygn i förväg, men att man i nuläget inte har tillräckligt många specialfordon, vilket ställer till det.

Det är en klen tröts för dem som drabbas och dessutom en direkt dålig undanflykt. Cabonline har vunnit en upphandling om färdtjänst och har i och med det förbundit sig att utföra dessa tjänster. Då åligger det bolaget att vid avtalets början disponera tillräckligt många (special-)fordon för att kunna utföra det uppdrag man fått.

Tyvärr verkar inte problemen med Knivstas färdtjänst vara begränsade till just taxibussarna. Annan kritik som riktas mot bolagets verksamhet i kommunen är taxibilar som åker fel, som kommer för sent eller som inte dyker upp (UNT 12/1). Ett sådant mycket tråkigt exempel är den person som bokat en Ålandskryssning, men som fick ställa in resan eftersom färdtjänstsbussen – som, märk väl, bokats långt i förväg – aldrig dök upp.

Det är förstås ett extremt exempel, men även de mindre förseningarna gör att förutsättningarna för de Knivstabor som är beroende av, och har rätt till, färdtjänst försämras och inte blir desamma som för övriga kommuninvånare. Den som inte är beroende av färdtjänst vet att bilen åker när man bestämt att man ska åka, cykeln rullar som den ska och benen tar en till affären när man vill och på den tid det alltid tar.

Kanske blir det bättre i Knivsta. Men det är ett dåligt betyg åt färdtjänsten att det inte har fungerat tidigare. Specialfordonen som nu utlovas, borde ha varit på plats för längesedan. Förhoppningsvis behöver inte UNT skriva fler artiklar av det här slaget. Alla i kommunen ska, efter sina förutsättningar, kunna leva ett gott liv.