I augusti flyttade 39-åriga kommunikatören Maral Galvani till Knivsta. Hon har en cp-skada som gör henne beroende av andra, men hon kan förflytta sig utomhus med hjälp av sin elrullstol.
Problemet är att hon under hösten försökt beställa färdtjänst, men vid två tillfällen fått nej från Taxikurir som ansvarar för körningar i kommunen. Hon tycker också att hon blivit otrevligt bemött i taxiväxeln.
– Färdtjänsten i Knivsta fungerar inte alls! säger hon och påpekar att det fungerat bra i de kommuner där hon tidigare bott.
Enligt kommunens beslut har Maral Galvani rätt att boka en taxibuss som kan ta med hennes elrullstol.
– Att åka ut med elrullstolen ger mig en självständighetskänsla. Utan färdtjänstbuss kan jag sällan ta mig ut med elrullstol. Dels för att den inte klarar av att köra långt, dels för att min kropp inte klarar av kyla.
Även LSS-boendet Lyckåsen har klagat hos kommunen av samma anledning. Att det inte längre går att boka en taxibuss samma dag som resan skapar oro både hos personal och boende, skriver en anställd i ett mejl till kommunen:
”Vi tycker inte att det är okej att våra kunder inte ska kunna åka iväg spontant på aktiviteter, eller ha möjlighet att boka färdtjänst vid oförutsägbara omständigheter. Det har aldrig varit ett problem tidigare.”
Det är storbolaget Cabonline som har färdtjänstavtalet med Knivsta kommun och Taxikurir är underleverantör. UNT har sökt ansvarig regionchef på Cabonline utan resultat.
Kommunens socialchef Catrin Josephson säger att hon inte känner till att biståndshandläggare upplever ett generellt problem med färdtjänstbokningar. Men hon bekräftar att det funnits klagomål det senaste året, bland annat eftersom Taxikurir önskat bättre framförhållning för resor med specialfordon.
– Det genomförs ungefär 15 000 färdtjänstresor per år och ibland förekommer avvikelser som taxibolaget inte kunnat åtgärda. Men för bokning av taxibuss gäller samma villkor som vanlig färdtjänst. Sedan har naturligtvis leverantören färre specialfordon, men de ska se till att de har den kapacitet som krävs, säger hon.
Men så har det inte fungerat enligt Maral Galvani.
– Kommunen säger att jag har beslut så att jag ska kunna åka färdstjänstbuss. Bolaget säger att jag inte får boka. Kommunens handläggare säger att hon förstår problemet, men att hon inte kan göra något mer, säger hon.