Tvingades ställa in kryssning – färdtjänsten kom aldrig

Taxibilar som åker fel, inte dyker upp och krav på bokning ett dygn i förväg på grund av fordonsbrist. Färdtjänsten i Knivsta får fortsatt kritik. Nu svarar taxibolaget: ”Vi kommer att ha fler fordon om några veckor.”

En Knivstabo tvingades ställa in sin Ålandskryssning när färdtjänsten inte kom. "Det här skapar självklart en stress och en osäkerhet", säger Linda Sundström, gruppchef på LSS-boendet Lyckåsen. Arkivbilder.

En Knivstabo tvingades ställa in sin Ålandskryssning när färdtjänsten inte kom. "Det här skapar självklart en stress och en osäkerhet", säger Linda Sundström, gruppchef på LSS-boendet Lyckåsen. Arkivbilder.

Foto: Eckerölinjen/TT

Knivsta2023-01-12 05:00

– Överlag har det varit extremt mycket förseningar under hösten och vintern. Bilar har varit 20–30 minuter försenade, vilket gjort att kunder inte har kommit fram i tid till aktiviteter och läkarbesök, säger Linda Sundström, gruppchef på LSS-boendet Lyckåsen, och fortsätter:

– Taxichauffören har också åkt till fel adress och väntat där utan att höra av sig. Följden blev att personalen och kunden fick stå och vänta i över en timme.

undefined
Det är Taxikurir som sköter färdtjänsten i Knivsta kommun.

Som UNT tidigare berättat ska Taxikurir, som sköter färdtjänsten i Knivsta, ha sagt att en färdtjänstbuss som kan ta med en elrullstol måste bokas ett dygn i förväg.

– Tidigare har man alltid kunnat boka samma dag, säger Linda Sundström som ändå har förståelse för att det är svårare att få ett specialfordon med kort varsel.

Men att behöva boka resan så långt som ett helt dygn innan tycker hon är fel.

– Spontana aktiviteter blir svårare och det begränsar våra kunders sociala liv väldigt mycket eftersom man måste boka hemresan samtidigt.

undefined
En färdtjänstbuss ska kunna bokas på samma villkor som vanlig färdtjänst. Men resenärer bör vara ute i god tid för att försäkra sig om att det finns kapacitet att ta emot bokningen, enligt Cabonline. (Taxin på bilden har inget med artikeln i övrigt att göra.)

Enligt Knivsta kommuns avtal med det rikstäckande taxiföretaget Cabonline, som i Uppsala och Knivsta använder sig av varumärket Taxikurir, gäller inte andra regler för den som har rätt att boka färdtjänstbuss.

Det bekräftas även av Christer Holmlund, regionchef på Cabonline. Informationen om att färdtjänstbussar måste bokas ett dygn i förväg är felaktig, menar han.

– Nej, det stämmer inte, säger han, men berättar också att taxibolaget i nuläget inte har tillräckligt många specialfordon för att möta en ökad efterfråga och att speciellt färdtjänstbussar inte bör bokas med kort varsel.

– Det är alltid viktigt att man är ute i god tid när man bokar sin resa. Precis som för alla andra färdmedel såsom tåg eller flyg blir det ibland tyvärr fullbokat och det är oavsett om bokningen gäller personbil eller färdtjänstbuss, säger Christer Holmlund och fortsätter:

– Vi har haft utmaningar under hösten när det gäller färdtjänstbussar och det har periodvis varit svårare att lösa vissa resor för vissa resenärer. Men det är någonting som vi jobbar på och vi kommer att ha fler fordon om några veckor.

Så när kan det fungera bättre?

– Vi får ytterligare fem specialfordon i Uppsala och Knivsta som ska vara i trafik senast i slutet av januari.

undefined
För att kunna åka in med elrullstol i färdtjänstbussen behövs en speciell ramp. Taxikurir ska nu få fler sådana bilar. Arkivbild.

Christer Holmlund känner till kritiken mot färdtjänsten i Knivsta.

– Tyvärr kan kunder ibland uppleva att resandet inte fungerar och då är det viktigt att man hör av sig till sin handläggare i kommunen. Sedan tittar vi på vad det kan bero på tillsammans med kommunen, säger han. 

Linda Sundström berättar också om en person på LSS-boendet som skulle åka på en Ålandskryssning. Han fick ställa in resan eftersom färdtjänstbussen, som bokats långt i förväg, aldrig dök upp.

– Det var en väldigt trist händelse. Enligt Taxikurir hade det blivit något fel i bokningssystemet, säger Linda Sundström.

Kryssningen gick dock att boka om till en annan dag och då kom färdtjänsten som den skulle.

– Men det här skapar självklart en stress och osäkerhet om färdtjänsten kommer eller inte, säger hon.

undefined
Kryssningen kunde bokas om och då fungerade resan. Arkivbild.

Christer Holmlund känner inte till händelsen, men säger att det är "mycket ovanligt" att en taxi inte kommer alls.

 – Det är klart att det händer att en bil inte dyker upp och det kan finnas olika skäl till det. Men det är svårt för mig att svara på vad som kan ha gått fel i det här fallet.

Färdtjänsten i Knivsta

Det är Cabonline som via Taxikurir sköter färdtjänsttransporter inom Knivsta kommuns färdtjänstområde (Knivsta och Uppsala).

Färdtjänst kan beviljas till personer som har svårt att förflytta sig på egen hand eller har svårt att resa med kollektivtrafik. Funktionshindret ska ha en varaktighet som överstiger sex månader.

Det görs cirka 15 000 färdtjänstresor i Knivsta kommun varje år.

Under året kommer Knivsta kommun att genomföra en ny upphandling om färdtjänst.

Källa: Knivsta kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!