Rebecca Miller debuterade som chefdirigent för kammarorkestern i september 2019. Premiären med stjärnskottet Johan Dalene som solist i Barbers violinkonsert blev en succé: högsta betyg (5) i Dagens Nyheter och en strålande recension även i UNT.
Sedan dess har den Londonbaserade dirigenten gjort avtryck i Uppsalas konsertliv på flera sätt. Det lediga sättet att kommunicera med publiken från pulten hör dit, liksom förmågan att leva sig in i musiken. Ingen som sett henne dirigera har kunnat undgå det oefterhärmliga fotarbetet och yviga kroppsspråket.
– Dessutom är Rebecca mån om att plocka in verk av nya och förhållandevis okända tonsättare i konsertprogrammet. Plus att hon gärna lyfter fram kvinnliga kompositörer som fallit i glömska, säger Mona Gunnarsson, orkesterchef.
Kontraktet skrevs egentligen på tre år, men förlängdes med ett år på grund av pandemin. Efter Gershwinkonserten 11 maj (med världspianisten Peter Jablonski som solist) tar hon farväl av kammarorkestern, åtminstone som dess chefdirigent.
– Vi är väldigt glada åt att ha fått ha henne här under fyra år. Tiden har gått fort, konstaterar Mona Gunnarsson.
Processen med att rekrytera en ny chefdirigent har ännu inte inletts, och enligt Mona Gunnarsson är det ingen brådska med att hitta en efterträdare. Under hösten kommer gästdirigenter att avlösa varandra. En av dem är tidigare chefdirigenten Paul Mägi.
– Rebecca Miller kommer med största säkerhet också att återkomma som gästdirigent i framtiden. Hon har ju blivit väldigt populär här i Uppsala, säger Mona Gunnarsson.
Just nu är Miller och orkestern fullt sysselsatta med repetitioner inför konserten på torsdag 9 februari. Den inleds med den ukrainska kompositören Hanna Havrylets korta stycke "Koral för stråkar". Hanna Havrylets avled bara ett par dagar efter den ryska invasionen i fjol. Hon hade hälsoproblem och fick i det kaos som rådde efter krigsutbrottet inte den vård som hon behövde.
Därpå följer Béla Bartóks "Musik för stränginstrument, slagverk och celesta" och Johannes Brahms tredje symfoni, två sinsemellan väldigt olika verk. Ta bara de tredje satserna: Bartóks plågade dissonanser användes av Stanley Kubrick i skräckfilmen "The Shining", medan Brahms tredje sats hör till romantikens mest melodiska och smäktande musikstycken.