På pop- och rockscenen sticker förstås konserterna med ZZ Top och Gyllene Tider ut lite extra. Bokningarna kan med visst fog kallas för gubbiga och ospännande, men de kan också kategoriseras som smarta. Klart är att bägge eventen blev välbesökta. Över 8 700 fans av skäggig boogie-woogierock vallfärdade till Botaniska trädgården på nationaldagen och fick njuta av både den 50-årsjubilerande Texastrion och strålande solsken.
De som vill ta farväl av avskedsturnerande Gyllene Tider på samma scen 15 juli tvingades göra det i regn och utan tillstymmelse till sommarvärme. Publiksiffran var lika stor som på ZZ Top-konserten, det vill säga nära taket för hur många det går att klämma in i barockträdgården.
I övrigt bjöd sommaren på ett sedvanligt pärlband av konserter och minifestivaler i Parksnäckan. Dessutom var Uppsala Reggaefestival tillbaka på Fyrishov efter flera års exil på Kap och i Furuvik.
Stans jazzpublik hade i vanlig ordning inte mycket att glädjas åt under sommaren. The Jazzpool höll ut längst – till midsommar ungefär. Sedan satte sommartorkan in på allvar.
Men under vinter, vår och höst var det full fart på de lokala jazzscenerna. Nämnda The Jazzpool, Jazzbaren på Katalin och Jazzhörnan på UKK erbjöd massor av fina konserter och visade att Uppsala är en vital jazzstad.
Apropå jazz: Enligt uppgifter till UNT finns det långt gångna planer på att åter skapa en vintrig jazzfestival, liknande insomnade Winterswing. Det är förstås goda nyheter även om det lär dröja till 2021 innan planerna blir verklighet.
Den klassiska musiken har visserligen ingen årlig festival i Uppsala. Det hindrade inte att det under 2019 gavs en hel del fina enskilda konserter i konsertsalar och kyrkor under vinterhalvåret. Konserterna i Giresta kyrka och kammarmusikmåndagarna i Uppsala missionskyrka är bara två exempel.
En av de verkliga grundpelarna i stans musikliv, Uppsala Kammarorkester, firade sitt 50-årsjubileum under 2018 och följde i år upp med att presentera en ny chefdirigent – Rebecca Miller.
Den karismatiska amerikanskan, som sedan länge är bosatt i London, har visserligen lett orkestern ett par gånger tidigare, men i september var det dags för "installationskonserten". Det blev en kväll som sent ska glömmas. Recensionen i UNT blev översvallande och i Dagens Nyheter fick konserten högsta betyg, en 5:a. Miller och orkestern hade god draghjälp av 19-årige violinsolisten Johan Dalene. Han imponerade stort i Barbers violinkonsert och visade i extranumret, Paganinis Capriccio nr 24 i a-moll, att han redan är en virtuos.
I likhet med jazzen tystnar den klassiska musiken i Uppsala på sommaren. Den som vill höra levande musik behöver ändå inte färdas långt. Föreningen Kultur vid Örbyhus slott, med slottsherren, greve Gérard de Roquette-Buisson i spetsen, arrangerade ett knippe högklassiga konserter för 24:e året i rad.
I Österbybruks herrgård hölls i början på juli en operafestival för allra första gången. Bakom initiativet stod dirigenten Niklas Tamm, ättling till ”Gammeltammen” själv – Per Adolf Tamm. Planen är att festivalen ska bli årligen återkommande.
I Skebobruk har festivalen "Sommarnattens toner" arrangerats sedan 2002. David Lampel, konstnärlig ledare, hade i vanlig ordning fått ihop ett varierat program med både svenska och franska musiker. Och i Lövstabruk ordnades ännu en upplaga av den ambitiösa kammarmusikfestivalen med Antonio Hallongren och Thomas Rudberg som konstnärliga ledare. I fokus stod precis som förr unga musiker.