På fredagen slutfördes arbetet med att montera de fem sektioner som det 11 x 3 meter konstverket består av.
När UNT kommer på besök står teknikerna Ulf Wrange från Uppsala kommun samt Anders Boqvist och Björn Sjöblom från företaget Arts Partner högst upp i byggställningen för att passa in den näst sista pusselbiten. På golvet står Anna Ehn, chef för offentlig konst på Uppsala kommun, och vinschar sakta upp sektionen centimeter för centimeter.
Efter en stund sitter den som en smäck, bara en sektion återstår innan "Juniskäret" är komplett.
– En av de största utmaningarna har varit att baxa in sektionerna i aulan. Marginalerna var inte stora, det var på centimetern, säger Ulf Wrange.
Både utformningen av stora entrén till nya Brantingsskolan och ingången till aulan har anpassats till "Juniskärets" storlek. Och fattas bara, annars hade räddningsaktionen och renoveringen varit förgäves. Slutmålet har hela tiden varit att återbörda väggmålningen till den nybyggda skolan, som till höstterminen ska står redo att ta emot elever.
– Även aulans utseende har anpassats till "Juniskäret". Färgerna i målningen tas upp av både tyget till stolarnas stoppning och ridån där borta, berättar Anna Ehn och pekar.
Hon är mycket nöjd med det gigantiska samarbete mellan olika discipliner som nu gjort att "Juniskäret" fått komma hem igen. Att det skulle sluta lyckligt var långt ifrån självklart för några år sedan.
Hösten 2019 såg det mycket mörkt ut för målningen som i över 60 år kunnat ses av generationer av elever och personal på Brantingsskolan. Allt pekade på att "Juniskäret" inte skulle vara möjlig att rädda i samband med rivningen av den gamla skolbyggnaden.
Men mot alla odds lyckades en spektakulär räddningsoperation i januari 2020 inför ögonen på många intresserade åskådare. Då var betongväggen med målningen det enda som återstod av Brantingsskolan.
– Egentligen var väggen alldeles för tung för arbetsfordonet. Vikten visade sig vara många ton för lågt beräknad och det blinkade rött på skärmen inne i hytten, men föraren fortsatte och lyckades slutföra uppdraget, minns Ulf Wrange.
Därefter lossades duken från väggen inne i ett tält på skolgården, innan "Juniskäret" flyttades till ett magasin i Ulleråker. Där jobbade konservatorer med målningen under hösten 2022.
Intresset för "Juniskärets" öde har under hela perioden varit stort hos allmänheten, inte minst bland före detta elever som minns väggmålningen från aulan i sin gamla skola.
– Jag hoppas att vi kan ordna en kväll med visning och föredrag i höst, säger Anna Ehn.
Kostnaderna för projektet uppgår till totalt 530 000 kronor. I den summan ingår alla kostnader för nedtagning av duken, konservering, ramning och montering.
Är det värt över en halv miljon kronor för att rädda "Juniskäret"?
– Det är en bra fråga. Målningen är viktig och engagerar många människor, samtidigt som det är svårt att värdesätta ett verk i kronor och ören. Och bestämmer man sig för att satsa på konservering och ny ramning så kostar det givetvis pengar. Dessutom ingår det i vårt uppdrag att ta hand om den konst vi har på bästa sätt, säger Anna Ehn.
Enligt henne har pengarna som lagts på "Juniskäret" finansierats inom befintlig budget och projektet har därför inte trängt ut nya satsningar på offentlig konst.