Kulturdebatt
Fenomenet Àr vÀlbekant. Ingen annan kulturform vÀcker sÄ starka kÀnslor som bildkonsten (som i dag för övrigt bestÄr av mÄnga genrer, lÄngt ifrÄn bara bild).
NÀr drog en teaterförestÀllning igÄng en animerad debatt om vÀrdet av scenkonst och dess behov av ÀndamÄlsenliga lokaler för sÄvÀl skÄdespelarna som publiken? NÀr föranledde en filmpremiÀr en flod av insÀndare i lokaltidningen? Vem kan nÀmna en roman av en etablerad författare som fick lÀsarna att reagera med hÀnförelse eller djupaste förakt och ilska (om det inte rör sig om ett spektakulÀrt avslöjande om maktmissbruk)?
Konsten Àr sÄ unik att den tycks drabba direkt, den berör och upprör, den talar direkt till vÄra kÀnslor och vÀcker ofta en livfull debatt för och emot i sociala medier och i dagstidningarna. HÀr i Uppsala har vi under sommaren och hösten, trots coronaelÀndet, kunna följa en sÄdan debatt i UNT:s spalter om var ett framtida konstmuseum ska vara belÀget.
Det Ă€r konsten som gett oss upprörda insĂ€ndare dĂ€r man inte dragit sig för att anvĂ€nda slitna klyschor som âkulturelitâ eller âfinkulturâ för att ge pregnans Ă„t sina Ă„sikter. Och den utskĂ€llda âkulturelitenâ har i sin tur pĂ„talat det genanta i att Uppsala, Rikets fjĂ€rde stad, fortfarande saknar ett riktigt konstmuseum och att konsten i decennier skyfflats runt till diverse mer eller mindre olĂ€mpliga lokaler, den senaste det exkluderande slottet med sitt svĂ„rforcerade lĂ€ge pĂ„ Ă„sen och med sina kanske Ă€nnu svĂ„rare mentala trösklar att övervinna.
NÀstan alla kategorier av Uppsalabor tycks nu vara engagerade i frÄgan, trots att vÄra ansvariga politiker försökt tysta och stoppa en debatt om det befÀngda förslaget att lÄta konsten vara kvar pÄ slottet eller möjligen flytta den till ett ombyggt Kaniken. Att detta inte Àr nÄgot bra förslag gör Christian Chambert tydligt i sin sakkunniga debattartikel hÀromdagen (22/10), dÀr han lyfter fram staden Nyköpings satsning pÄ ett nytt konstmuseum som en förebild för Uppsala. Liksom mÄnga andra av konstens verkliga vÀnner anser han att ett nybyggt konstmuseum vore den enda radikala och i lÀngden sÀkert mest ekonomiska lösningen.
De senaste veckorna har debatten alltsĂ„ nĂ„tt lĂ„ngt utanför den sĂ„ kallade kulturelitens kretsar. Och som en av de pĂ„stĂ„tt âelitistiskaâ personerna kan jag bara notera denna breddning av debatten med tillfredsstĂ€llelse, övertygad som jag Ă€r om konstens unika betydelse och vikten av ett publiktillvĂ€nt, inbjudande Konstens hus, centralt placerat i Uppsala. För det Ă€r ju precis detta vi som Ă€lskar konsten vill se: att Uppsala Ă€ntligen skulle fĂ„ ett hus, byggt för sitt Ă€ndamĂ„l dĂ€r alla Uppsalabor kan kĂ€nna sig vĂ€lkomna att gĂ„ i nĂ€rkamp med angelĂ€gen konst, sĂ„dan om roar och oroar, engagerar och upprör, skĂ€nker insikter och kunskap och till och med mod och tröst.
TÀnk att fÄ dela sÄdana konstupplevelser med konstdebattörer som Johan Jansson, Uffe Söderberg och Klas Lénberg som alla tre bidragit till att hÄlla konstdebatten i Uppsala vid liv.
I sin kĂ„serande konstrunda i Uppsala hĂ€romdagen skriver UNT:s Maria Larsdotter :âNĂ€r det berör och rör om â dĂ„ Ă€r det konst!â Den senaste tidens debatt visar med emfas hur rĂ€tt hon har.
Nu Àr det dags för ansvariga politiker att se till att förhoppningarna om ett riktigt Konstens hus i Uppsala Àntligen infrias.