Kulturdebatt
Stort tack till Johan Jansson och Uffe Söderberg för deras inlägg 15 respektive 16 oktober. Inläggen lyfter föredömligt frågan om konstmuseets placering från den av politikerna på förhand fastslagna frågeformuleringen. På den tiden när det kostade att gå på museum lät jag mina studenter på sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet göra en studie av stadens museer och hur besökarna såg på dem. En av de metoder som användes var att dela ut biljetter som gick på alla museer till ett stickprov av Göteborgs befolkning. Biljetterna innehöll ett frågeformulär som gjorde det möjligt att analysera vilka som gick på vilket museum. Vi fick också veta hur besökarna såg på olika avdelningar i de museer som hade flera avdelningar. Två resultat väckte min förvåning. Konstmuseet - som jag själv ofta besökte - hade få besökare. Museer med olika avdelningar hade en viss kunskap om att vissa avdelningar inte lockade besökare, men kunskapen var ofullständig. Jag tror att de som talar om "kulturtanter" och "vernissagekultur" saknar en del empiriskt stöd för dessa påståenden, men ingen rök utan eld. Museikonst är finkultur. Ett distribuerat museum skulle givetvis automatiskt öka antalet betraktare, men också definiera konsten som något alla hade rätt att glädja sig åt. Den selektionsmekanism som slår igenom när det bara är de som går på museet som så att säga röstar med fötterna och därmed bekräftar utställningarnas värde, skulle brytas upp och stadens kulturansvariga skulle genom enkel observation kunna titta efter hur många som stannar och tittar på vad och kanske diskuterar det med andra. Marknadsanalys är givetvis ett förbjudet ord, men konsten och skattebetalarna förtjänar att konsten når ut till så många som möjligt. Bredare distribution och mer tittaranpassad konst betyder inte att den mer svårtillgängliga eller progressiva konsten ska backa utan bara att blandningen och lokaliseringen kanske kan se ut på ett annat sätt. Besöksfrekvensen på några av våra större museer tyder på att när konsten också av allmänheten uppfattas som tillgänglig eller kanske till och med rolig eller spännande, så ökar antalet besökare.
Avslutningsvis vill jag bara säga att eftersom jag bor i Industristaden så tycker jag att staden ska spara de två "vackraste" silorna och lägga konstmuseet i den ena och göra aktivitetscenter a la Tom Tits i Södertälje av den andra.