Separera bättre

Många har uppmärksammat konflikter mellan gående och cyklister. Grunden till konflikterna är att man i Uppsala valt att ha gång- och cykelbanor tillsammans med i bästa fall en linje och några målade symboler som avskiljare. Detta kallar man separation.

Föredöme. Cykelgatan längs Skolgatan har tydlig separering av gående.

Föredöme. Cykelgatan längs Skolgatan har tydlig separering av gående.

Foto: Björn Engström

Uppsala2014-10-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till flera insändare 6/10, 10/10, 8/10, 13/10

Cykelfrämjandet i Uppsala har vid alla kontakter med kommunen påpekat hur dåligt detta fungerar i praktiken.

I föregångslandet Nederländerna är alla cykelvägar separerade från gång­banor med en nivåskillnad och olika ytor. Cykelbanan är i asfalt eller betong, på många ställen rödfärgad, medan gångbanorna är belagda med betongplattor. Där ser man sällan cyklister på gångbanan eller fot­gängare på cykelbanan.

Ett av de få ställen där detta praktiseras i Uppsala är på Skolgatan mellan Sysslomansgatan och Västra Ågatan­/Götgatan.

Tyvärr finns i stället flera exempel i Uppsala på att man har lagt ihop gång- och cykelbanorna där de tidigare varit separerade.