Svar till Laura Unda Joki 6 oktober
Dragarbrunnsgatan är utformad enligt principen för så kallad ”shared space”/”samspelsyta”, och reglerad med lokala trafikföreskrifter om gångfartsområde. Det finns självklart för- och nackdelar med samspelsytor jämfört med att bygga gator med trottoarer. Ett vanligt motiv för lösningen är en ambition att skapa miljöer med folkliv.
I städer där konceptet är relativt nytt kan det ta tid innan alla trafikanter vänjer sig vid det annorlunda samspelet. Undersökningar visar ändå att gångfartsområden minskar personskadeolyckor med i genomsnitt 25 procent och olyckor med enbart materiella skador uppskattas minska med cirka 20 procent.
Det som många upplever som en nackdel med Dragarbrunnsgatan är den tunga trafik som behöver hämta och lämna varor till näringsidkare i området. För att förbättra den situationen har tjänstemän på kommunen, i dialog med berörda aktörer, startat ett projekt för att se om det finns möjlighet att minska den typen av transporter.