Svar på kommunalrådet Rickard Malmströms insändare 4 mars:
Det är riktigt som Malmström skriver att en 40-m spårvagn tar ungefär dubbelt så många passagerare som en 24-m dubbel-ledbuss. Men således tar två dubbel-ledbussar lika många passagerare som en spårvagn och ger då lika stora biljettintäkter. De två dubbel-ledbussarna ger också mer flexibilitet än spårvagn både när det gäller smidig framkomlighet (kortare fordon) och anpassning till olika passagerarantal över dagen.
Som framgick av min insändare 26 februari, tycker jag att man borde utreda ett system med dubbel-ledbussar i busskörfält, liknande det som finns i Malmö och där planeras att utökas. Detta som ett tredje alternativ för Uppsala vid sidan av BRT-banor eller spårvagnar. I Trivectorutredning tas inte detta tredje alternativ upp, utan Trivector beskriver ju ett BRT-system med speciellt anlagda betongbanor enkom för (långa) bussar; anläggningskostnad hela 89 Mkr/km plus broar och vattenskydd.
Skillnaderna i anläggningskostnader mellan sådana BRT-banor och det tredje alternativet torde vara mycket stora; skillnad i flexibilitet är uppenbar. Tredje alternativet innebär ändå sannolikt en hel del investeringar i breddning och markförstärkning av vissa gator, en del ombyggda korsningar, förlängda hållplatser m.m. Man skulle kunna kalla det tredje alternativet ”BRT utan egna banor”. För tydlighets skull vore det önskvärt i den fortsatta diskussionen att skilja på detta tredje alternativ och BRT-banor.
Trivector anser att kapaciteten för BRT-banorna inte räcker för de planerade linjesträckningarna i Uppsala. Ett motsvarande system med dubbel-ledbussar utan egna banor torde ha ungefär samma kapacitet. Dock baseras Trivectors kalkyler bland annat på en mycket stor förväntad befolkningsökning i södra staden och på att linjerna planeras gå längs en kapacitetsbegränsande lång flaskhals mellan Resecentrum och fram till Rosendalsområdets norra del, där linjerna går isär. Önskvärt är att också andra instanser utreder just kapacitetsbehovet under olika förutsättningar. Slutligen: Att justera en befintlig linjedragning utefter nya förutsättningar, framtida behov och erfarenheter låter sig inte lätt göras med lagda spår eller BRT-banor, men väl med dubbel-ledbussar.