Lars Andersson ställer en relevant fråga i UNT 200226 om varför vi i Uppsala inte gör som i Malmö och planerar för dubbel-ledbussar. Svaret är att dubbelledbussar har för låg kapacitet. I bilden kan vi se att en 40 meters spårvagn klarar att köra ungefär dubbelt så många passagerare per timme jämfört med en dubbelledbuss.
Dubbelledbussar är toppen när antalet resande är i paritet med deras kapacitet och kan komma att behövas i andra delar av Uppsala. Men på sträckor där resandet är högre än vad dubbelledbussar klarar av så är spårvagn ett bättre val. Om vi dessutom räknar med de ökade biljettintäkter som spårvagn innebär och alla kostnader som finns så blir spårvagnen en bättre ekonomisk lösning för samhället än att investera i ett underdimensionerat system med dubbelledbussar.
Redan 2029 när trafiken ska börja rulla ser vi att antalet resande beräknas bli för högt för dubbelledbussar. Vi vill ju att alla som vill ska kunna resa snabbt och smidigt till jobb, skola och fritid även i vårt framtida Uppsala.