Tag lärdom av Malmös dubbel-ledbussar

Dubbla ledbussar är flexiblare och billigare än spårväg, skriver Lasse Andersson.

Dubbla ledbussar är flexiblare och billigare än spårväg, skriver Lasse Andersson.

Foto: Johan Nilsson / TT

Insändare2020-02-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala kommun är tyvärr på väg att besluta om flermiljardinvesteringar för BRT (bus rapid transit) på betongbanor eller spårväg. Båda alternativen kräver enorma anläggningskostnader. Dessa miljarder för endast två linjer. Som bekant kännetecknas dessutom sådana stora offentliga investeringar av hårresande budgetöverskridningar, inte minst pga brister i upphandlingar. BRT-banor och spårväg medför låg eller ingen flexibilitet – spår och banor ligger där dom ligger; driftstopp till exempel i form av sättningar i Uppsalas ökända lermark kan bli långvariga. Jag undrar om behovet av omfattande pålning ner i lerlagren över huvud taget är med i kalkylerna. Oavsett ev. statsbidrag (också det skattepengar) är jätteinvesteringar i BRT-banor eller spårväg okloka i dessa tider av mycket stora och ökande behov inom vård, skola, integration och äldreomsorg. 

I Malmö, som bekant en betydligt större stad än Uppsala, finns i detta nu en fungerande lösning som borde kunna passa också i Uppsala: Malmöexpressen - ett BRT-liknande system väsentligen utan egna betongbanor för bussarna. 24 m långa dubbel-ledbussar går med tät tidtabell i signalprioriterade bussfiler på vanliga gator. Bussarna tar för närvarande 90 passagerare, drivs med lokalproducerad biogas och hybridelektrisk stöddrift. Visserligen finns för närvarande bara en sådan expresslinje i Malmö, men planerna för de närmaste åren är enligt Malmö Stads internetsidor att öka antalet linjer och övergå till helelektriska bussar. Om denna Malmöexpressen, naturligtvis tillsammans med vanliga (tvärgående) busslinjer och matarlinjer, ger tillräcklig passagerarkapacitet för Malmö så torde också Uppsalas kapacitetsbehov kunna täckas.

Jag efterlyser besked om varför Malmös i drift varande och planerade system har förkastats eller inte ens studerats som en lösning för Uppsala. Förvisso krävs investeringar i en del breddade gator för bussfiler, kanske totalombyggnader av en del korsningar, vissa markförstärkningar, förlängda hållplatser och depåer. Men dessa anläggningskostnader torde vara mycket lägre än för BRT-banor/spårvägar. Den lägre sårbarheten beträffande driftstörningar är given eftersom dubbelledbussarna inte är bundna till egna banor/spår.