Svar till insändare av Linnéa Sjöblom 11/10
Lördagen den 8 oktober svarade Länsförsäkringar Uppsala på en insändare av Katarina Bernhardsson som lyfte fram att Länsförsäkringar Uppsala gått med vinst och nu delar ut 140 miljoner till kunderna i återbäring. Hon skriver vidare att det är de som drabbats av pandemin som i första hand borde ersättas. I vårt svar förklarade vi hur återbäringen beräknats, det vill säga att den inkluderade hela kundkollektivet samt att den baseras på antalet sakförsäkringar och inbetald premie.
I en replik ställde Linnéa Sjöblom några följdfrågor och därför kommer här ett klargörande. I den vanliga hemförsäkringen ingår ett reseskydd upp till 45 dagar och det finns också möjlighet att tilläggsförsäkra sig - utökat reseskydd. Ett sådant utökat reseskydd ger ett mer omfattande skydd än det som ingår i hemförsäkringen. Bland annat avbeställningsskydd och ersättning för försening på resan. För den som blir sjuk och inlagd på sjukhus under mer än halva antalet resdagar, finns även möjlighet till en ersättningsresa.
Det utökade reseskyddet gäller i hela världen under resans första 45 dagar. För den som ska vara borta i mer än 45 dagar behövs försäkringen tillfällig utlandsvistelse. Länsförsäkringar Uppsala har i återbäringsbeloppet som ska betalas ut nu i november beaktat den premie kunderna har betalat in om de haft utökat reseskydd och tillfällig utlandsvistelse.