Länsförsäkringar svarar: Återbäringen inkluderar alla

Länsförsäkringar i Uppsala svarar på Katarina Bernhardssons insändare om återbäringen.

Vår reseförsäkring gäller om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall i det land du befinner dig. Men den ersätter inte hemresa för att du är orolig för att bli smittad av sjukdom, skriver Susanne Fagerberg, försäkringsjurist vid Länsförsäkringar Uppsala, i ett insändarsvar.

Vår reseförsäkring gäller om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall i det land du befinner dig. Men den ersätter inte hemresa för att du är orolig för att bli smittad av sjukdom, skriver Susanne Fagerberg, försäkringsjurist vid Länsförsäkringar Uppsala, i ett insändarsvar.

Foto: Erik Simander/TT

Insändare2022-10-08 05:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under 2021 hade våra kunder färre skador än beräknat och råkade ut för färre olyckor. Det var inte bara reseskadorna som blev färre, utan även andra typer av skador minskade under pandemin. Eftersom vi ägs av våra kunder så är det också kunderna som nu får dela på 140 miljoner kronor i återbäring. 

Pandemin medförde mycket lidande och besvär för många människor på många olika sätt. Kostnader i samband med resor är ett exempel som insändarskribenten lyfter.  Det är alltid försäkringsavtalet som avgör om och för vad en kund får ersättning om den drabbas av en skada. Vår reseförsäkring gäller om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall i det land du befinner dig. Men den ersätter inte hemresa för att du är orolig för att bli smittad av sjukdom. 

Nu i november när återbäringen betalas ut, inkluderar vi hela kundkollektivet och återbäringen baseras på antal sakförsäkringar och inbetald premie. Den delas inte enbart ut till kunder som köpt en viss typ av sakförsäkring (till exempel utökat reseskydd).