Lundensarnas vatten hotades inte av spårvägen

Det finns inga sakfel i vår insändare, skriver Anders Lindvall och Inger Hallqvist Lindvall

UNT 29/3

UNT 29/3

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2023-03-31 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Albert Linder 29/3

Tvärtemot vad Albert Linder påstår (UNT 29 mars) så finns det inga sakfel i vår insändare (19 mars). Den bygger på utredningsunderlag från både Lund och Uppsala, miljökonsekvensbeskrivningar och geotekniska rapporter.  Att Lund inte behövde påla är ingen halvsanning utan ett citat av projektledaren i Lund: “Nej vi pålade ingenting. Marken i Lund är bra för att bygga infrastruktur på.”

I Uppsala måste pålning ske på många ställen längs sträckningen och med risker för t ex läckage och sänkning av grundvattennivån. Särskilt bekymmersam är pålning för ny bro vid Ultuna där man kommer i direkt kontakt med grundvattenmagasinet. I den senast publicerade geotekniska rapporten (WSP dec -21) är frågan om hur man vid pålning kan skydda dricksvattnet inte löst.

En stor risk med spårvägsdragningen i Uppsala är förorening eller förlust av  Uppsalas dricksvatten. Reservvattentäkt saknas och dessa risker kan inte accepteras. Uppsalaåsens dricksvatten är så unikt att det utsetts till riksintresse. Skulle åsvattnet förorenas eller läcka ner till Fyrisån står staden inför en katastrofal situation. 

Dessutom äventyras världsarvsnominerade unika naturvärden sedan Linnés dagar, skydd av arter och landskapsbild, Natura 2000, våtmark, åstallskog och friluftsliv pga en sträckning som endast innebär marginella tidsvinster jämfört med en dragning över Flottsundsbron. 

Att spårvägsivrare vill riskera Uppsalas dricksvatten för en dragning genom ett av Uppsalas mest känsliga ställen är förvånande - det kan urarta till en skandal med långt värre följder än för Hallandsåsen där endast ett fåtal brunnar sinade och en bäck förgiftades när tätningen gick snett. 

Varför planeras det just nu och just här för en spårväg med skenande kostnader och komplicerade anläggningsarbeten? Det är också osannolikt att rekvisitet 33 000 bostäder i södra och sydöstra staden kan uppfyllas. Detta på grund av miljölagstiftning, plan- och bygglag och klimatlag samt EU-direktiv om artskydd och miljökvalitetsnormer för vatten. Innan Uppsalas expansion kan gå vidare måste också avloppssystemet göras om eftersom fler anslutningar till Kungsängsverket inte är långsiktigt hållbara även om regeringen skulle ge dispens i nuläget. 

Vi är glada för att lundensarna har fått en spårväg som de är nöjda med och som inte inneburit alla de risker och kostnader för natur, kultur, friluftsliv och dricksvatten som Uppsala står inför.