Pelling grönmålar spårvagnsprojektet

Det är orimligt att jämföra Lunds spårväg med Uppsalas spårvägsprojekt, skriver Anders Lindvall och Inger Hallqvist Lindvall

Lund har helt andra förutsättning för spårvägen än Uppsala, skriver Anders Lindvall och Inger Hallqvist Lindvall.

Lund har helt andra förutsättning för spårvägen än Uppsala, skriver Anders Lindvall och Inger Hallqvist Lindvall.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2023-03-19 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändarsvar av Erik Pelling

I en PR-insats i UNT 10 mars 2023 visar kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling en visionsbild med spårväg som ett grönt stråk längs Sjukhusvägen med överdådig grönska och uppvuxna träd på plats - en magnifik greenwashing! Pelling fokuserar på en liten snutt av den tänkta 17 km långa spårvägen och gör en halsbrytande jämförelse med Lunds spårväg.

Lunds spårväg är 5,5 km lång och ligger i stadsmiljö plus en mindre sträcka jordbruksmark utanför staden med frånvaro av skyddsvärd natur. Endast tre stadsträd - plataner - var i farozonen, men dessa kunde räddas!

Lunds spårväg behövde inte pålas genom djupa lager av flytlera, den behövde inte dras genom känsliga vattenskyddsområden över stadens dricksvattentäkt, den behövde inte dras genom unik gammal tallskog, den behövde inte inkräkta på en rad skyddade arter - i Lund fanns t ex inga cinnoberbaggar längs spårvägens sträckning och inga häckande spillkråkor eller andra “hinder”. Lund behövde inte dra sin spårväg genom ett känsligt naturreservat likt Årike Fyris där Linné en gång botaniserade - ett tilltänkt Världsarv. Deras spårväg störde inte skyddade växter och djur såsom brunand, årta, kungsfiskare, utter, ål m fl  i Åriket. Inte heller var påverkan på våtmark och högt värderad åsbarrskog aktuell i Lund.

Varken spårväg eller Bus Rapid Transit (BRT-bussar) kan tillåtas i de känsliga naturområdena vid Ulleråker och Ultuna, kring Fyris och i Norra Lunsen pga buller, vibrationer och olycksrisker. Andra känsliga platser längs dragningen är Ångströmlaboratoriet och laboratorier i Ultuna. Varför har just dessa sträckningar valts? Tidsvinsterna står inte i proportion till störningsrisker och anläggningskostnader.

Spårvägssträckan berör också flera lagskydd, t ex artskydd, strandskydd, vattenskydd, naturreservat, landskapsbildsskydd samt riksintresset för friluftsliv och kulturmiljö. Ultuna källa ligger nära intill. För Fyrisån och åsvattnet finns tvingande miljökvalitetsnormer enligt  EU:s vattendirektiv. Bron vid Ultuna är ett högriskprojekt för vår dricksvattentäkt, eftersom pålning för bron ger direktkontakt med grundvattenmagasinet (se PM Geoteknik, WSP dec 2021). Glöm inte att åsen är ett riksintresse för dricksvatten varför inget utrymme finns för risktagning eftersom reservvattentäkt saknas. Det saknas också en fullständig klimatanalys 

Med Pellings spårvägssträckning riskerar spårväg att generellt hamna i vanrykte - i onödan. Lobbygruppen Spårvagnsstäderna tycks ha lobbat utan lokalkännedom, en osmart affärsidé.