Spårvagn i Uppsala skulle få positiva effekter

Insändaren från Anders Lindvall och Inger Hallqvist Lindvall innehåller en rad vilseledande påståenden, skriver Albert Linder.

Från UNT den 19 mars.

Från UNT den 19 mars.

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2023-03-29 09:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Anders Lindvalls och Inger Hallqvist Lindvalls insändare 19/3

Det finns uppenbarligen inga likheter mellan Uppsala och Lund. Bortsett från att båda är universitetsstäder, har gamla stadskärnor, ligger i anslutning till större städer, har bostadsbrist, har bristande kapacitet och framkomlighet på kollektivtrafiken med mera.

I deras insändare kommer en rad vilseledande påståenden, halvsanningar och rena lögner. Påståendet att Lunds spårväg inte behöver pålas genom djup lera är en halvsanning i bästa fall. Centrala Lund, där spårvägen går, har delvis väldigt långt till berg, på ställen över 70 m. Centrala Uppsala har ca 30–40 m. Påståendet att Lunds spårväg inte skulle passera vibrationskänsliga områden är en ren lögn, då den passerar nära både sjukhuset och LTH, delvis mycket nära vibrationskänsliga verksamheter. Man påstår helt utan källa att vare sig spårvagn eller BRT kan tillåtas i stora områden, trots att de områdena redan idag har omfattande buss och biltrafik. 

En rad lagrum radas upp, där man vilseledande försöker få det att låta som att Uppsalas spårväg skulle bryta mot lagar och regler. Läser man de underlag som tagits fram så ser man dock att det tydligt tas hänsyn till berörda lagrum. Oron för en rad flora och fauna är gravt överdriven och saknar underlag, man verkar även blanda ihop spårvägen med utbyggnaden av Ulleråker. Oron för dricksvattnet får en nästan att tro att vi borde stänga av Kungsängsleden och tvinga alla som bor på åsen att flytta. Utredningen de refererar till påpekar mycket riktigt att hänsyn måste tas till grundvattnet när man bygger på åsen, men den föreslår också lämpliga åtgärder. 

När man läser deras insändare får man åtminstone känslan att spårvagnen i Lund är lyckad. Vilket jag fått intrycket att många lundabor håller med om. Resandet har ökat stadigt sedan öppnandet och nya bostäder som byggs längs med spårvägen är väldigt eftertraktade, ofta dyrare än bostäder som ligger mycket närmare Lunds klassiska stadskärna. Jag tror spårvagn i Uppsala skulle få liknande positiva effekter. För den som tvivlar på om spårvägen behövs kan jag rekommendera att pendla med kollektivtrafik från Gottsunda i morgon- och kvällsrusningen.