Förarlösa elbussar bästa alternativet

Förarlös trafik är det enda ekonomiska alternativet för kollektivtrafik som är tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan, skriver Olle Terenius. Bilden visar en förarlös elbuss som testats i Norge.

Förarlös trafik är det enda ekonomiska alternativet för kollektivtrafik som är tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan, skriver Olle Terenius. Bilden visar en förarlös elbuss som testats i Norge.

Foto: Pedersen, TerÅe

Insändare2019-03-25 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändare av Rickard Malmström och Linda Eskilsson 25/2 , Mats Åkerblom 27/2 och Hans Boström 27/2.

Södra Staden står inför en kraftig expansion de kommande 20 åren och enbart i Ulleråker ska 15 000–20 000 personer bosätta sig. Redan idag uppstår en trafikinfarkt på vardagsmorgonar med nästan stillastående bilar hela vägen från Sunnersta till Kungsängsleden, vilket betyder att utbyggnaden av Södra Staden måste göras bilfri. Det kräver i sin tur tillgång till kollektivtrafik dygnet runt alla dagar i veckan och det enda ekonomiska alternativet är förarlös trafik.

Nuförtiden finns bilar i trafiken som i princip kan köras förarlöst och att anlägga ett busstråk med förarlösa bussar borde vara en realitet inom kort. Förarlös trafik är möjlig att köra med 60 sekunders intervall och ger då med buss en kapacitet som är dubbelt så stor som spårvagn (motsvarande stadsbana), men till skillnad från spårvagn kan den enkelt ledas om vid markarbeten och kräver ingen djup pålning i den uppländska leran.

Ska kollektivtrafiken dessutom gå mitt i natten genom bostadsområden måste den i stort sett vara ljudlös och det går bara att uppnå med elektrifierade fordon med däck. Spårvagn fungerar i en stad som Göteborg med få cyklister och nästan ingen snö. I Uppsala kommer snö och kyla att göra spåren extremt hala för cyklister och troligen ge upphov till många cykelolyckor.

Rätt utvecklad kan alltså en förarlös flotta av elbussar ge den kapacitet som efterfrågas av Rickard Malmström och Linda Eskilsson (UNT 25/2) samt Mats Åkerblom (UNT 27/2) samtidigt som man frigör personal för att kunna köra de bussar som Hans Boström saknar (UNT 27/2).”

Läs mer om